Che orrore, de Uffizi gerund door een Duitser

PAULINE VALKENET

Een 'culturele revolutie', die heeft de minister van cultuur - naar eigen zeggen - begin dit jaar in gang gezet. Dario Franceschini is op zoek gegaan naar twintig nieuwe directeuren voor de belangrijkste Italiaanse staatsmusea. De directeuren moeten ervoor zorgen dat die kunsttempels moderner en voor bezoekers aantrekkelijker worden. Het is de bedoeling dat ze zelf meer inkomsten genereren ter compensatie van de slinkende geldstroom uit de staatskas.

En de minister heeft ze gevonden: tien vrouwen en tien mannen, waarvan de jongste 34 is - in vele Italiaanse ogen nog een kleine jongen dus. Wat veel meer de aandacht van de kunstwereld en de media trok, is dat zeven van de twintig nieuwe directeuren geen Italianen zijn. Drie Duitsers, een Brit, een Fransman en twee Oostenrijkers worden de bazen van musea als het Uffizi in Florence, het Museo di Capodimonte in Napels en de Pinacoteca di Brera in Milaan. "Dit is een historische stap vooruit. Met deze benoemingen slaat het Italiaanse museumsysteem echt een bladzijde om", concludeerde Franceschini in zijn juichende persbericht.

Maar afgezien van de minister -- en de succesvolle sollicitanten - staan er in Italië niet veel mensen te juichen. En dat is niet omdat de directeuren, die voor het eerst door middel van een internationale, open sollicitatieprocedure en niet intern door ambtenaren van het ministerie van cultuur zijn gekozen, niet bekwaam zouden zijn. Over hun kwaliteiten, kennis en werkervaring heeft opvallend genoeg niemand het. Nee, Franceschini krijgt veel kritiek omdat hij het in zijn hoofd heeft gehaald om ook aan de andere kant van de Alpen naar geschikte kandidaten te zoeken.

Het persbericht met de namen van de uitverkorenen was nog niet gemaild of de critici stonden al klaar met hun oordeel: deze zogenaamde hervorming is een nederlaag voor Italië. Kon de minister nou echt geen twintig gekwalificeerde Italianen vinden? Het Prado in Madrid heeft een directeur uit Spanje, de Hermitage in Sint-Petersburg wordt geleid door een Rus en het Louvre door een Fransman - en ons prachtige Uffizi, met Italiaanse toppers als Michelangelo, Tiziano en Botticelli, gaat door een Duitser worden gerund? Che orrore!

De bittere directeur van het Uffizi, die vergeefs op zijn eigen baan heeft gesolliciteerd, liet zich verleiden tot een interview met dagblad Il Messaggero. Daarin zegt hij met zoveel woorden dat van begin af aan duidelijk was dat er op zijn plek een buitenlander moest komen. "Wat in mijn nadeel was? Dat ik Natali heet en niet Schmidt."

Dario Franceschini hoort het allemaal aan en wordt nijdig. "We hebben het elke dag over Europa dit en Europa dat en nu noemen we Europeanen, die volgens de EU-regels het volste recht hebben om aan zo'n sollicitatieprocedure mee te doen, ineens 'buitenlanders'? Je moet kiezen op basis van talent, niet op basis van het land waar iemand woont. Deze discussie is angstaanjagend provinciaal."

undefined

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden