Charmante ’Marilyn Monroe’ blijft in buitenkant hangen

’Marilyn Monroe: Diamonds are a girl’s best friend’ door Matzer Theaterproducties o.r.v. Madeleine Matzer; tournee t/m 27-5; inl.: 073-6900908 of www.matzer.org

Hanny Alkema

Film en filmiconen blijven de theatermakers inspireren. Net hebben we een toneelversie van ’La Grande Bouffe’ en een toneelportret van Pasolini gehad of daar is Marilyn Monroe (1926-1962) aan de beurt. Onbetwist wereldbreed de beroemdste filmster aller tijden.

Nog steeds spreekt de wulpse blondine – het ultieme sekssymbool en de belichaming van de Amerikaanse droom – tot de verbeelding. Van mannen en vrouwen. Bijna vijftig jaar na haar tragische dood fungeert ze nog veelvuldig als rolmodel in de showbizz en lijkt er evenmin een einde te komen aan de talloze publicaties in foto’s en geschrift.

Echt iedereen kent Monroe, maar in hoeverre kun je iemand eigenlijk echt kennen, was het uitgangspunt van theatermaakster Madeleine Matzer. Om de bekende clichés in een biografisch portret te vermijden vroeg zij vier Nederlandse toneelschrijvers – Frouke Fokkema, Peter de Graef, Frederieke Heijink, Gerardjan Rijnders – om een eigen kijk op het fenomeen. Vanuit diezelfde gedachte wordt ’Marilyn Monroe’ gepresenteerd door een trio, twee actrices en een zangeres.

Gekleed in identieke jurkjes delen Wendell Jaspers, Fokka Deelen en Marlijn Weerdenburg meisjesachtige fantasieën over de ideale man of over beroemd zijn. Ongemerkt versmelten aldus fans en idool met elkaar. Ondergaat een van hen onder gezamenlijk gegniffel een volledige metamorfose tot star, daarnaast komen ook de twijfels en eenzaamheid onder het vernis van de glamour aan de orde.

Halverwege wordt de driedeling verlaten en wordt Wendell Jaspers de spil van de voorstelling. Als een steeds wanhopiger en dronken wordende Marilyn repeteert zij aan een toespraak voor de verjaardag van president Kennedy, een gelegenheid die in het collectieve geheugen is blijven hangen door het toen zo zwoel gezongen ’Happy Birthday’.

Die monoloog (tekst: Rijnders) tipt tal van gegevens en mythen aan in Monroes leven, die daarvoor en daarna ook voorbij komen. Haar relatie tot mannen, haar gevoel verstoten kind te zijn, haar behoefte aan affectie, de paradox tussen imago en aard. In feite zijn alle bijdragen variaties op hetzelfde thema. Het bedoelde caleidoscopische effect blijft in de overbekende buitenkant hangen. Dan vraag je je af waarom niet gekozen is voor één schrijver met één persoonlijke visie, hoe charmant en liefdevol gemaakt ’Marilyn Monroe’ ook is.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden