Chaos door invoering van tol voor vrachtvervoer in België

Files bij grens omdat veel wagens nog geen kastje aan boord hebben

De chauffeurs konden er niet om lachen: de chaos gisteren bij de invoering van de Belgische kilometerheffing voor vrachtwagens boven 3,5 ton. Bij zowel de Nederlandse als de Franse grensovergangen stonden honderden trucks uren vast voor ze België konden binnenrijden met een werkend tolsysteem in de cabine. Wegblokkades door boze Waalse truckers maakten de puinhoop nog groter.

Nederlandse, Belgische en Franse transportfederaties dreigen met juridische stappen. Transport en Logistiek Nederland (TLN) wil onderzoeken of de schade door vertragingen en overlast valt te verhalen op exploitant Satellic of op beheerder Viapass. De organisaties vragen opnieuw om uitstel van de nieuwe heffing.

Spoedoverleg in Brussel tussen de verantwoordelijke ministers van Vlaanderen, Wallonië en Brussel leverde gisteren niets concreets op. De Vlaamse verkeersminister Ben Weyts legt de schuld van de files aan de grens bij de vrachtvervoerders zelf. "Maanden op voorhand hebben we binnen- en buitenlandse ondernemers op de hoogte gebracht. Al sinds oktober kunnen ze bij Satellic een tolkastje aanvragen. Wellicht dachten veel chauffeurs dat er uitstel zou zijn, maar nu ze zien dat dat niet zo is, hebben ze nog snel een bakje nodig."

Uitstel van de kilometerheffing wees hij als 'zinloos' van de hand. "Dan stellen ze nog steeds de aankoop van de kastjes af." Klachten uit Nederland en België over technische mankementen met het systeem relativeerde hij. Kinderziektes met de software, waardoor trajecten foutief worden geregistreerd, zouden goeddeels verholpen zijn.

De kastjes, officieel on board units (Obu), kunnen online worden besteld, maar volgens TLN zijn de levertijden opgelopen tot drie weken. Satellic zegt dat ondernemers tot het laatste moment hebben gewacht, waardoor er online een achterstand is en de chauffeurs moeten uitwijken naar de automaten aan de grens en naar servicepunten in het land. Daar moeten de boorddocumenten van het voertuig worden ingescand en wordt direct de waarborg betaald.

Gistermorgen ontstonden lange rijen voor de automaten aan de grens, die snel leeg raakten. "We hebben heel wat mensen op de baan om overal nieuwe toestellen te leveren, maar dat vergt tijd", zei een woordvoerder van Satellic. De Belgische vervoersorganisatie Febetra noemt de invoering van het systeem 'een volledige mislukking'.

Zonder een on board unit mogen zwaardere vrachtwagens niet meer rijden over de Vlaamse en Waalse auto- en stedelijke ringwegen, gemeentelijke wegen in Brussel en een aantal regionale wegen. Het kastje werkt via gps. De nota is afhankelijk van het aantal verreden kilometers, de regio waar wordt gereden en de uitstoot van vervuilende stoffen.

Ook vrachtwagens die uitsluitend gebruikmaken van niet-tolplichtige wegen moeten een werkend kastje aan boord hebben. Betrapte zondaars riskeren hoge boetes. Weyts zei gisteren dat er niet coulant wordt omgegaan met overtreders.

De kilometerheffing gaat de Nederlandse transportsector volgens TLN jaarlijks 60 miljoen euro kosten. België hoopt er 750 miljoen per jaar aan te verdienen.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden