'Chantage, dat zal ik bewijzen'

Voormalig directeur van Greenchoice gaat in beroep tegen hoge persoonlijke boete

Een recordbedrag van 450.000 euro boete krijgen twee ex-directeuren van Greenchoice elk opgelegd. Het klinkt mensen die het groene innovatieve energiebedrijf kennen hardvochtig in de oren.

De mededingingsautoriteit NMa tilt er zwaar aan dat Greenchoice een deel van de klanten die nog geld tegoed hadden, stelselmatig geen eindafrekening stuurde. Dat bedrag liep op tot ruim acht miljoen euro. Greenchoice repareerde de procedure en betaalde alle klanten alsnog terug. De twee directeuren traden af. De NMa schreef een megaboete van 7,2 miljoen euro uit in december vorig jaar. Onverwacht kwam daar vorige week de persoonlijke boete bovenop.

Gerrit Jan Zijlstra, tot voor kort voorzitter van de raad van advies van het bedrijf: "Greenchoice heeft het fout gedaan. Punt. De directeuren hadden niet in verweer moeten gaan tegen die eerste boete."

Daar is Michiel Rexwinkel, een van de twee afgetreden directeuren, het niet mee eens. "De NMa had beloofd dat de zaak in december was afgehandeld. Maar omdat wij bezwaar maken tegen de hoogte van de boete, krijgen we nu ook nog deze persoonlijke boete opgelegd. Ik noem dat chantage en dat ga ik ook bewijzen." Een woordvoerder van de NMa stelt dat van chantage geen sprake is. Het is gebruikelijk dat, nadat een bedrijf beboet is, ook gekeken wordt naar de rol van leidinggevenden.

Duurzame energie-expert Freerk Bisschop: "Rexwinkel gedraagt zich als een don quichot. Hier en daar heeft hij een punt. Maar schelden op de NMa is net zo zinloos als brutaal zijn tegen een agent die een bekeuring uitschrijft."

Neemt niet weg dat Bisschop Greenchoice en ook Rexwinkel hoog heeft zitten. Aan zijn integriteit twijfelt hij geen seconde. Bisschop weet hoe moeilijk het is; hij begon in 2001, toen dat wettelijk mogelijk werd, tegelijk met Greenchoice ook een duurzaam energiebedrijf dat uiteindelijk niet genoeg klanten trok. Bisschop: "Rexwinkels onverzettelijkheid heeft Greenchoice mede groot gemaakt. Maar het is ook zijn zwakte."

Greenchoice houdt de kosten laag, de 300.000 klanten betalen daarom niet meer voor groene energie dan voor 'gewone' energie van concurrenten. Daarnaast investeert Greenchoice in kleinschalige, liefst innovatieve, groene energieprojecten.

Zijlstra: "Ze hebben zeker moeten knokken in het begin. Het was een hechte club, met ook nu nog steeds een oprechte inzet de energiesector te verduurzamen. In het begin was het goed dat aandeelhouders, oprichters en directeuren dezelfde personen waren. Toen het bedrijf groeide, hadden de oprichters een stap terug moeten doen en externe controle moeten toelaten om te professionaliseren."

Dat was vooral nodig toen in 2007 Eneco een minderheidsbelang nam van 30 procent in Greenchoice. Overigens tegen de wens van Rexwinkel. "Eneco heeft hetzelfde streven om een duurzaam energiebedrijf te zijn. Je haalt je concurrent in huis. Maar we hadden de financiële slagkracht nodig, dat zag ik ook wel, daarom stemde ik in." De wel geprofessionaliseerde en zakelijker cultuur bij Eneco leidde tot botsingen.

Eneco is inmiddels naar de rechter gestapt. De grootaandeelhouder vindt dat Greenchoice te laat aan de bel heeft getrokken over de problemen met de NMa. De Ondernemingskamer doet nu onderzoek. Tot die tijd zijn de oprichters - naast Rexwinkel, John Appeldoorn en Rob van Rees - de zeggenschap over hun aandelen kwijt, die zijn ondergebracht bij een tijdelijke beheerder. Rexwinkel houdt zich momenteel een groot deel van zijn tijd bezig met de juridische strijd.

Hij heeft vrede met de komst van twee nieuwe directeuren van buiten die net begonnen zijn. "Ik ga mij aan de zijlijn storten op leuke duurzame projecten voor Greenchoice."

Zijlstra: "Ik ben blij dat Rexwinkel afstand neemt. Hij heeft er de meeste moeite mee om los te laten. Logisch, het is toch je kind. Maar de fouten zijn nu allemaal hersteld. Ze hebben een gezond bedrijf neergezet dat zelfstandig vooruit kan."

Wat deed Greenchoice fout?
Energiebedrijf Greenchoice maakte de fout geen eindafrekening te sturen als de meterstand teveel afweek. Pas als klanten zelf belden en de juiste stand doorgaven, verrekende Greenchoice alsnog. In veel gevallen hadden klanten dit echter niet door.

De NMa stelt dat hierdoor ruim acht miloen euro niet is uitbetaald aan afnemers. Volgens Greenchoice stamde deze praktijk uit de begintijd toen stroombedrijf Nuon (nu Liander) nog slordig was met het doorgeven van de meterstanden. Voormalig directeur Rexwinkel: "We hadden er iemand op moeten zetten. Het kwam alleen steeds onderaan mijn lijstje." Hij ontkent eraan te hebben verdiend. "Tussen die eindafrekeningen zaten ook mensen die aan ons nog moesten betalen. Dat bedrag is ongeveer gelijk. Daar houdt de NMa geen rekening mee." Rexwinkel is in beroep gegaan tegen de hoge boetes en stapt zonodig naar de rechter.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden