Chambers besluit zijn adolescentie-reeks

Bas Maliepaard

Aidan Chambers: Dit is alles – Het hoofdkussenboek van Cordelia Kenn. Vertaald door Annelies Jorna. Querido, Amsterdam. ISBN 9789045105567; 782 blz. euro 27,90. Vanaf 15 jaar.

Het moet een hoofdkussenboek worden, zoals de Japanse hofdame Sei Shonagon ooit maakte. Een dagboek vol lijstjes met dingen die ze wel en niet leuk vindt, brieven, gedichten, citaten en een gedetailleerde beschrijving van haar leven. Zo’n boek wil de negentienjarige Cordelia maken voor het kind dat in haar buik groeit. Ze vertelt uitvoerig en openhartig over haar eigen volwassenwording, die drie jaar geleden begon met haar ontmaagding.

Die vond de destijds vijftienjarige Cordelia te belangrijk om zomaar in een fietsenhok te laten gebeuren. Ze had het gevoel dat ze haar kindertijd er definitief mee zou sluiten en wilde dat moment niet delen met ’een ordinaire opschepper die zijn potlood wil slijpen’.

Dus koos ze weloverwogen de onervaren, maar aantrekkelijke studiebol William Blacklin om ‘onthullende, allesomvattende seks’ mee te hebben.

Het lukt Cordelia hem te veroveren, maar ze wordt – tegen de bedoeling in – verliefd. Dat brengt een stortvloed aan nieuwe emoties met zich mee. Cordelia en Will raken ervan overtuigd dat ze hun leven lang de enige voor elkaar zullen blijven. Maar als Will gaat studeren en Cordelia vermoedt dat hij vreemdgaat, maakt ze een onvergefelijke vergissing.

Dat is, kort door de bocht, de rode draad in de vuistdikke roman ‘Dit is alles’. Maar het boek draagt veel meer in zich dan een romantisch liefdesverhaal. Het gaat werkelijk over álle universele en persoonlijke ontwikkelingen die Cordelia doormaakt op weg naar haar volwassenheid: het vormen van een eigen identiteit, borsten krijgen, menstruatie en masturbatie, ruzie met ouders en de worsteling met de bekende existentiële vraagstukken. En alles opgeschreven in het beeldschone, intelligente proza dat we van Chambers gewend zijn.

Wat dat betreft is ‘Dit is alles’ met recht het daverende slotstuk van ’The Dance Sequence’. Zo noemt Chambers zijn zes jeugdromans, die geen klassieke serie vormen, maar wel ’familie’ van elkaar zijn, en die je kunt lezen als een literaire studie naar de adolescentie. Met elk boek, waaronder het populaire ‘Je moet dansen op mijn graf’ (Querido), tast Chambers de periode van volwassenwording opnieuw af, maar nooit eerder zo uitgebreid als in ’Dit is alles’.

Dat breedvoerige karakter zal voor veel jongeren een hindernis zijn. Het concept van het hoofdkussenboek werkt vertragend; soms moet je tientallen taaie pagina’s bedenkingen, ’dichtsels’ en lijstjes doorwerken voor het verhaal weer verdergaat.

’Dit is alles’ verloopt als een vriendschap: langzaam leer je Cordelia kennen, als een excentriek, buitengewoon eloquent, belezen en muzikaal getalenteerd meisje. Soms heb je genoeg van haar gewauwel, soms maakt ze je aan het lachen en uiteindelijk wordt ze een dierbare vriendin van wie je moeilijk afscheid kunt nemen.

De lezer die doorzet wordt ook nog eens beloond met een spectaculair einde, waarin het raadsel wie de vader van Cordelia’s kind is wordt opgelost. ‘Dit is alles’ bevat bovendien zoveel onmisbare levenswijsheid dat het die lange uren doorbijten waard is.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden