Cello Biënnale Amsterdam

klassiek

Nederlands Kamerorkest en diverse cellisten ***

Je hebt ze in alle soorten en maten; cellisten en hun cello's. Boffen: het puikje van deze combinaties spoedt zich deze week naar onze hoofdstad om de Cello Biënnale Amsterdam luister bij te zetten. Een waar festijn, inclusief concours, dat jubileert met de vijfde editie.

Het is niet gewoon een festivalletje, deze Biënnale die de afgelopen jaren groter en groter is gegroeid en inmiddels rust op een stevig fundament. De kwaliteit druipt ervan af. Of het nu om een stukje Bach bij een croissant gaat of om wat luchtig cellovermaak gecombineerd met een late borrel, niets gebeurt zomaar.

Van die kant bezien, leidde het openingsconcert in het Muziekgebouw aan 't IJ - het festivalbolwerk - een en ander nogal luchtig in. Een trits zachtmoedige melodieën passeerde de revue, ongedwongen over het voetlicht gebracht door internationale biënnalegasten. Ze werden in de watten gelegd door het Nederlands Kamerorkest onder leiding van Bas Wiegers.

Stiekem meeneuriën met Glazoenovs 'Chant du Ménéstrel' en Lenski's aria uit 'Jevgeni Onegin' van Tsjaikovski - de Russische Tatjana Vassiljeva nodigde ertoe uit met cellospel op poezenpootjes. Was ze soms wat verlegen?

Of meewiegen met Danzi's Variaties op 'Là ci darem la mano' uit Mozarts 'Don Giovanni': Jakob Koranyi had ze op zijn programma. Hij moest er even inkomen en kreeg pas vleugels in Rolf Martinssons 'Forlorn', een wereldpremière en een cadeautje van het kamerorkest aan de Biënnale waarin Koranyi en compagnon, de sopraan Lisette Bolle, gingen voor mooi, mooier, mooist.

En dan was daar ook Gary Hoffman die 'Self-Portrait with Gebirtig' van broerlief Joël speelde, Jiddisch geïnspireerd en vlot in de uitvoering. Toch, de grootste troef moest toen nog komen, en dat was Alban Gerhardt. Hij zette een krachtige handtekening in variatie na variatie op een rococothema van Tsjaikovski. Geen luxe geluid, niet onberispelijk, wel fraai sober en met een heel eigen karakter. Je zult maar zo kunnen dansen met je instrument.

De Cello Biënnale Amsterdam duurt t/m 25 oktober. Het evenement is ook te volgen via radio en tv. Info: cellobiennale.nl

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden