CDA oneens met Europese geestverwanten over aanpak 'dieselgate'

De machtige christen-democraten in het Europees Parlement zijn verdeeld over de aanpak van de autoindustrie in het parlementaire onderzoek naar het Volkswagen-schandaal. "Er is verschil van inzicht tussen het CDA en de rest van de christen-democratische EVP-fractie", zegt Europarlementariër Wim van de Camp vandaag in deze krant, in een debat-interview met de andere twee Nederlanders in de onderzoekscommissie, Bas Eickhout (GroenLinks) en Gerben-Jan Gerbrandy (D66). "Wat mij betreft mag het industriebelang de waarheidsvinding niet overschaduwen", aldus de CDA'er.

De meeste EVP'ers staan te boek als belangenbehartigers van de autoindustrie in eigen land. Die sector willen ze beschermen tegen wat ze een 'heksenjacht' noemen, als gevolg van dieselgate, het gesjoemel door autofabrikanten met laboratoriumtests.

Toen het Europees Parlement in december moest beslissen over de instelling van de onderzoekscommissie stemde de EVP tegen, op een enkele dissident na. Ook de vijf CDA'ers wilden de commissie niet. Die kwam er uiteindelijk toch, met 57 procent van de stemmen. Vanmiddag zijn de eerste hoorzittingen in Brussel.

Ondanks hun weerstand zijn 14 van de 45 commissieleden afkomstig van de EVP, onder wie Van de Camp. "Wij hebben binnen de EVP best wel een groot intern gevecht, hoor", aldus het oud-Tweede Kamerlid. "We zitten in een enorme fractie met grote autoproducerende landen. Onze Tsjechen en onze Spanjaarden komen meteen met het werkgelegenheidsargument. We moeten de waarheid boven tafel krijgen zonder de autoindustrie te beschadigen. Dat is voor onze EVP een belangrijk criterium. We willen grondig onderzoek, maar geen heksenjacht. Een heksenjacht kan leiden tot krimp, ontslagen, enzovoorts. Maar bepaalde misstanden verbloemen omwille van de werkgelegenheid, dat is niet mijn doel."

In de hoorzittingen komen vanaf vandaag eerst technische experts aan het woord. In juli moeten de vroegere en de huidige topmannen van Volkswagen in het Europarlement verschijnen, alsmede vertegenwoordigers van andere autofabrikanten. Ook vroegere en zittende Eurocommissarissen worden dan gehoord, onder wie de oud-commissarissen Potocnik (milieu) en Tajani (industrie).

De eerste zou de laatste al in 2013 hebben gewaarschuwd voor de fraude door autofabrikanten. Met die melding zou verder niets zijn gedaan. In september vorig jaar waren het de Amerikaanse autoriteiten die Volkswagen betrapten op de sjoemelsoftware.

DE VERDIEPING 2|3

Wat leren we van dieselgate?

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden