CDA moet niet mee met turbodieselaars

VVD en PVV willen de maximumsnelheid verhogen. Dat is dom en gevaarlijk. Het CDA moet tegen dit plan zijn.

De wens om de maximumsnelheid op autosnelwegen te verhogen naar 130 (VVD) of zelfs 140 kilometer per uur (PVV) is op een tactisch moment openbaar gemaakt (De Telegraaf, 23 augustus). Als alle CDA-Kamerleden met dit VVD-stokpaardje instemmen, kan harder rijden op een meerderheid van één stem rekenen en deel worden van een regeerakkoord. De jonge verkeerswoordvoerder van het CDA, De Rouwe, zit al op die lijn. Dit symboliseert het collectieve geheugenverlies in de Tweede Kamer, die geen weet meer heeft van wat eertijds om goede redenen in wet- en regelgeving is vastgelegd.

De maximumsnelheid is namelijk al verhoogd, in 1988. Toen is de algemene limiet (nog van de oliecrisis) van 100 op 120 kilometer gebracht, omdat bijna iedereen dat in de praktijk al reed. Daarna hebben juist de VVD-ministers van milieubeheer, verkeer en justitie (Nijpels, Kroes en Korthals Altes) ervoor gezorgd dat er vanaf 1988 gemiddeld langzamer gereden wordt dan vóór 1988. Doordat de drukste wegvakken een limiet van 100 hielden en de handhaving overal geïntensiveerd en effectiever werd, lukte dat. Dit beleid is steeds Kamerbreed gesteund en door belangenorganisaties als de ANWB en de autobranche onderschreven.

In concurrentie met de PVV, die geen boodschap heeft aan klimaatbeleid, belooft ook het VVD-programma een hogere limiet. Het CDA moet 180 graden slippen om dit speeltje voor de Geenstijl-achterban mogelijk te maken. Het CDA-programma geeft immers veel gewicht aan verkeersveiligheid, milieu en energiebesparing. Dat zijn sinds 1988 precies de argumenten om de limieten streng te handhaven en rond de grote steden 80 kilometerzones in te voeren om de luchtverontreiniging te beperken. Die maatregel vermindert de stikstof- en fijnstofemissies met tientallen procenten en zorgt voor minder ongevallen, terwijl er nauwelijks tijdverlies is.

De relatief lage limieten in Nederland hebben sinds 1988 dankzij de inzet van de verkeerspolitie en verkeersofficier Koos Spee honderden mensenlevens gespaard, duizenden gewonden voorkomen en de verkeersemissies met circa 20 miljoen ton CO2 beperkt – evenveel als de uitstoot als gevolg van 125 miljard autokilometers. Weinig klimaatmaatregelen hebben zo’n hoog rendement. Nederland behoort tot de landen met de hoogste verkeersveiligheid.

VVD en PVV hebben geen enkel zakelijk argument voor hun hobby horse. Hardrijden kost de economie en automobilisten honderden miljoenen aan energie, blikschade, doden, gewonden en milieuschade. De irritatie over frequente boetes onder hun turbodieselende achterbannen speelt ongetwijfeld een rol.

Voor hen geldt blijkbaar niet de boodschap dat ’overtreders streng gestraft moeten worden’ en dat ’keihard ingrijpen’ moet bij gevaar voor de openbare veiligheid en gezondheid. Er is geen enkel maatschappelijk belang dat tot deze maatregel noopt.

Wie nu snelheidslimieten wil verhogen, heeft geen boodschap aan verkeersveiligheid en heeft lak aan internationale verplichtingen om CO2-emissies te verminderen en de luchtkwaliteit te verbeteren.

Wie harder rijden toestaat, zorgt dat we nog eerder door de olievoorraden heen zijn, nog afhankelijker van oliesjeiks worden en nog meer ’kwartjes van Kok’ gaan betalen. Bestaande limieten mogen al straffeloos met zeven kilometer overschreden worden; vrachtauto’s rijden massaal tien kilometer te hard. Er wordt dus al te veel gedoogd.

Mondiale klimaatdoelen en zeker het doel om de uitstoot van broeikasgassen met 30 procent te reduceren, noodzaken veeleer om de 120-limiet terug te brengen naar de 100 van voor de oliecrisis. Als het CDA de rug recht houdt en als echte rentmeester rekent, komt een lagere limiet wel door de Kamer, met steun van alle partijen die groen en economie willen integreren.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden