’CDA afwezig in integratiedebat’

De Rotterdamse onderwijswethouder Geluk mist het CDA in het integratiedebat. Terwijl de partij de ideale papieren heeft, vindt hij.

’Islamofoob’ noemde de christen-democratische denker professor Anton Zijderveld onlangs zijn eigen CDA. Aanleiding was het stemmen van de Tweede Kamerfractie tegen de benoeming van de Marokkaan Eddaoudi als krijgsmachtimam. „Als het CDA één ding niet is, dan is dat islamofoob”, reageert Leonard Geluk. „Juist omdat het CDA weet wat religie betekent als inspiratiebron, anders dan PvdA of VVD.”

Dat maakt de christen-democraten bij uitstek geschikt voor het integratiedebat, denkt de Rotterdamse CDA-wethouder. Maar het CDA is daarin ’te afwezig’. Terwijl het tegenover ’de tekstballonnetjesdemocratie en oneliners van Wilders een heel krachtig integratieverhaal te bieden heeft’, zowel voor autochtonen als moslims.

„Enerzijds veeleisend: we leggen de lat hoog voor mensen die hiernaartoe komen. Je moet aan het werk, de Nederlandse taal leren, betrokken zijn bij het onderwijs van je kinderen, ’s avonds met ze naar Sesamstraat en het Jeugdjournaal kijken. Aan de andere kant verbindend: de positie van allochtonen is voor christenen herkenbaar. Onze ouders en grootouders zaten als ’kleine luyden’ in dezelfde positie als veel Turken en Marokkanen nu. Je ziet die emancipatie-drive ook bij veel allochtonen.”

Geluk herinnert eraan dat het katholieken en protestanten zestig jaar kostte om hun maatschappelijke achterstand in te lopen na de gelijkstelling van het bijzonder met het openbaar onderwijs in 1904. De emancipatie van allochtonen moet wat hem betreft in tien jaar gerealiseerd worden.

Onderwijs is de sleutel. „Dat je aan zo’n Marokkaans jongetje vraagt: Wat heb jij nodig om je talent te ontwikkelen? Een kind uit Spangen heeft meer uren onderwijs nodig om zijn talenten te ontplooien dan een kind uit Kralingen. Het CDA zou onderwijs veel centraler moeten stellen en daar veel meer geld beschikbaar voor moeten stellen.”

Veel ouders uit de laagste sociaal-economische milieus, vaak islamitisch, zijn onverschillig over de schoolprestaties van hun kinderen. In het vmbo zijn Turkse en Marokkaanse leerlingen oververtegenwoordigd vanwege de taalachterstand die ze thuis hebben opgelopen. En veel moslimouders sturen hun dochters naar het veiliger geachte islamitisch onderwijs, waarvan de kwaliteit vaak slechter is.

Het CDA heeft bij die ouders een ingang dankzij zijn religieuze grondslag, zegt Geluk. De partij moet interreligieuze uitwisselingen beleggen over onderwijs, uithuwelijking, het doorleren van meisjes, homoseksualiteit.

Hij herinnert aan het ’Ezelproces’ waarbij katholieke gelovigen eind jaren zestig naar de rechter stapten omdat schrijver Gerard Reve God vergeleek met een ezel. „Ze gingen wél naar de rechter. Moslims staan voor dezelfde vragen als christenen in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw. Dat schept een band. Christenen maken daar wel moderne keuzen, maar houden tegelijk vast aan hun vertrouwde waarden, hun religieuze identiteit.”

De omstreden Rotterdamse islamadviseur Tariq Ramadan is bij de bijeenkomsten een welkome spreker. „Zijn boodschap is: je kunt naar een westerse samenleving emigreren en volledig moslim zijn.” Hij zucht. „Ik moet er niet aan denken dat ik hier als wethouder onderwijs het over twintig jaar nog moet hebben over taalbeheersing.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden