CBR onder verscherpt toezicht van minister vanwege hardnekkige klachten

Een lesauto bij het CBR. Beeld anp

Het toezicht op het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) wordt verscherpt. De komende tijd gaat minister Cora van Nieuwenhuizen (infrastructuur) in de gaten houden of de door het CBR beloofde verbetering ook echt komt. 

Lange wachttijden, een onbereikbare klantenservice en dure medische keuringen: het CBR zit in zwaar weer. Klanten zijn ontevreden en de organisatie kampt met grote achterstanden. Donderdag wilde de Tweede Kamer van het CBR, ervaringsdeskundigen en keuringsartsen weten waarom er zoveel misgaat. 

Het CBR heeft beterschap beloofd. “De voorbeelden die voorbij komen zijn schrijnend en zeker niet uniek. Ik vind dat afschuwelijk en het moet echt beter”, zegt CBR-directeur bedrijfsvoering Jan Jurgen Huizing. De problemen begonnen toen de organisatie ineens veel meer gezondheidsverklaringen binnen kreeg dan normaal. Het gevolg: een overbelaste klantenservice en lange wachttijden.

Zelf ziet het CBR de oplossing vooral in digitalisering. Om de wachttijd terug te dringen werkt de organisatie aan een digitaal systeem waarmee klanten sneller geholpen kunnen worden. Dat kost tijd. “Het gaat wel om medische gegevens. We moeten zorgvuldigheid boven snelheid verkiezen”, aldus Huizing. Ook wordt de klantenservice uitgebreid.

Wie nu een gezondheidsverklaring indient, moet soms lang wachten. Als voor die verklaring ook een afspraak met een arts nodig is, kan de wachttijd zomaar langer duren dan de maximale vier maanden. In sommige gevallen moeten klanten zelfs een halfjaar wachten.

Ook de ervaringsdeskundigen die donderdag in de Kamer aanwezig zijn hebben gemerkt hoe lang het hele proces kan duren. Naast lange wachttijden en een slecht bereikbare klantenservice zien zij ook de kosten die bij de gezondheidsverklaring komen kijken oplopen. “Aan een gesprek van ongeveer tien minuten met de psychiater was ik driehonderd euro kwijt. Als ik daar de rijtest en leges bij optel kom ik op ongeveer 470 euro” vertelde Leyena Zoey van der Laan bij de hoorzitting.

Keuringsarts Toine Korthout ziet “veel administratieve rompslomp, zowel voor mij als voor de kandidaat.” Ook hij merkt, net als de cliënten, dat het soms uren kan duren voordat hij telefonisch contact heeft met het CBR. De minister en het CBR verwachten dat de drukte tot en met het einde van dit jaar aan zal houden.

Lees ook:

CBR legt ex-depressiepatiënten dure keuringen op

Automobilisten die eerlijk zijn over depressies waarmee zij ooit kampten, kunnen voor hoge kosten komen te staan.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden