CBR: 9 procent geen last van agressie

We sjezen door het leven. We hebben het druk, moeten vooruit. De kleinste tegenslag in het verkeer kan tot agressie leiden. Deel 2 van een serie.

AMSTERDAM - Hufters op de weg krijgen sneller de politie achter zich aan als het aan de korpschef van de regiopolitie Haaglanden ligt.

Volgens Ruud Bik is de politie de afgelopen tijd goed bezig geweest met 'productiviteitsverhoging' bij de controle op bijvoorbeeld snelheid en alcohol. ,,Maar we zijn te weinig toegekomen aan hufterig rijgedrag. Het is goed wat het Korps Landelijke Politiediensten doet: bij de surveillance in onopvallende auto's worden tienduizend auto's per jaar aangehouden. Dat soort handhaving zou nog wel omhoog kunnen.''

Graag. Want het loopt met de agressiviteit op de weg, van bumperkleven tot vingeropsteken, de spuigaten uit, vonden de bezoekers van het symposium 'Agressiviteit in het verkeer en het openbaar vervoer' gisteren in de Rai. Hoewel ze dat eigenlijk niet konden weten. De onderzoeksresultaten over het laat-twintigste-eeuwse Nederland die de symposiumgangers werden aangeboden, waren ronduit pover.

De commerciële onderzoekspoot van het CBR is op het ogenblik bezig met een enquête naar agressief rijgedrag in de regio Den Haag. Het onderzoek is nog niet klaar, maar de resultaten zijn om van te schrikken, zegt adjunct-directeur Leo van der Velden. Negen procent van de ondervraagden is nog nooit agressie op de weg tegengekomen. Van vrouwen en ouderen zijn de percentages iets gunstiger: 11 en 12,5 procent. ,,Misschien hebben die een wat andere instelling, en voelen ze zich niet zo snel agressief bejegend?'', vraagt Van der Velden. Hij weet het niet.

Dat het erg is in Nederland wordt wel gesuggereerd door een onderzoek dat opiniepeiler Gallup in 1999 uitvoerde onder ruim tienduizend automobilisten in zestien Europese landen. Op de Grieken na maakten wij ons het kwaadst op andere weggebruikers en alleen Engelsen waren er nog zekerder van dan het allemaal erger was geworden de laatste jaren.

Maar de beleving van de weggebruikers is bij dit soort dingen niet het laatste woord, werd later opgemerkt in een werkgroep over de psychologie van het agressieve rijden: alleen al de bekendmaking dat de politie scherp gaat letten op bumperkleven, zou mensen vaker tot de conclusie kunnen brengen dat de auto vlak achter hen door een hufter bestuurd wordt, in plaats van door iemand die een foutje maakte.

En wat moeten we eraan doen? Beter opvoeden, veel meer konden de meeste aanwezigen, van beleidsambtenaar tot politieman, uiteindelijk niet verzinnen. ,,Jullie Nederlanders moeten je gedrag op de camping, waar je er niet aan denkt iemand zonder groeten voorbij te lopen, ook weer in eigen land invoeren'', zei de Gentse hoogleraar ethiek Koen Raes. ,,De openbare ruimte is geen 'gedeelte' ruimte meer, waarin 'gedeelde' waarden gelden, het is een vijandige ruimte waarin de ander geen deelgenoot maar een hindernis is, waarin de ander geen gelaat meer heeft, maar slechts een bumper en een nummerplaat.''

De gedachten gaan dan al gauw naar het onderwijs. Maar daar heeft een buschauffeuse, nu ziek thuis overigens na een mishandeling op het werk, weinig fiducie in. ,,Mijn route komt langs een vervoersschool en daar leren ze: hindert een luxewagen je, dan gooi je een handje schroeven naar buiten.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden