catalogus

Een veiling - dat is niks voor zenuwlijders. Men betreedt hier een instituut dat per hamerslag beslissingen velt over de wisseling van eigendommen. Nu worden eigendommen ook gewoon in de supermarkt gewisseld, maar het verschil zit 'm in die hamerslag. Waar in de supermarkt geldt dat alle producten voor iedereen en voor een gelijke prijs beschikbaar zijn, daar geldt bij een veiling juist het bijzondere, het unieke van het verkoopmoment. De koper is heel even volledig op zichzelf aangewezen bij de transactie: hij moet zelf per bieding zijn prijs bepalen op een eigendom dat doorgaans niet in serie beschikbaar is. Deze koop vergt iets extra's van de koper. En de hamerslag bezegelt zijn lot.

Veilinghuizen weten dat. In de catalogus van het Amsterdams venduhuis De Eland De Zon Loth Gijselman is een kleine toelichting opgenomen voor mensen die voor het eerst een veiling willen bezoeken. Zij krijgen het advies om van de kijkdagen gebruik te maken om 'goederen op eventuele gebreken te onderzoeken, zodat u na de hamerslag nog steeds blij bent met uw aankoop'. Ook moet men de catalogus vooraf goed doornemen 'om teleurstellingen te voorkomen'. Verder moet men vooraf bedenken tot welk bedrag men wil gaan.

Ook veelzeggend is het volgende advies: 'Om wat rustiger in de veilingzaal te zitten, kunt u het beste wat eerder komen, zodat u wat meer op uw gemak bent als uw nummer aan de beurt is.'

Dit is een begrijpelijke raad, maar voor kortaangebonden nagelbijters zou die averechts kunnen werken, vooral als op het bewuste nummermoment de zaal zich ineens vult met geroutineerde opkopers die de begeerde eiken buffetkast met spie gel opstand -Amsterdamse school!- per nonchalant arm opsteken (er schuilt een zekere blufpokerigheid in het ritueel) voor uw neus zullen gaan wegkapen. Waarom zou u zichzelf deze kwelling aandoen?

Vanwege de spullen natuurlijk! Kunst, antiek, meubilair, schilderijen, juwelen, porselein, tapijten: zo'n veilinghuis is een ware schatkamer. In de catalogus zien we daarvan niet veel terug: de gids toont hoofdzakelijk kleine zwart-witfoto's van de waren. Maar de richtprijzen en beschrijvingen prikkelen de fantasie. Dus zet je pokerface op en bied mee op: een geaderd witmarmeren ligbad op klauwpoten (richtprijs 3500-4500 euro), veertien karaats witgouden rozetoorknopjes bezet met briljanten en zwarte Tahiti-parels (1000-1400), een polderlandschap met molen van Johannes Weissenbruch (5000-10000), een Philips buizenradio in bakelieten kast (200-400) of een emaillen reclamebord van Martini met thermometer (100-150). Heel speciaal is ook de hierbij afgebeelde Citroën van het type AC4 Torpedo, bouwjaar 1929. Voor een richtprijs tussen de 25-45.000 euro krijg je een 'fantastische rij-auto' met als bijzonderheid dat autogordels niet verplicht zijn. En in 1991 deed het beest je nog mee aan de tourtocht Istanbul-Amsterdam en legde 3700 kilometer af. Toch kan deze Citroën nog niet tippen aan het topstuk: een  Pierce- Arrow uit hetzelfde bouwjaar. Van deze Amerikaan rijden er maar tien rond op de wereld. Hij heeft een leer-rubber dak met olifantnerf en motorkapzijlouvres. Het metallic effect van de lak is verkregen door echt zilver door de verf te mengen. Achterin een notenhouten barkast met marmeren bovenblad. Cellulose stuurwiel. Het achterrek is voorzien van een grote zwart lederen koffer met losse binnenkoffers. Richtprijs: 80-120000 euro. Pas wel op met dagzwaaien naar vrienden of het bestellen van een kopje koffie.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden