Cashen voor het te laat is, want Air Miles hebben een vervaldatum

Air Miles werden eind 1994 in Nederland geïntroduceerd.Beeld ANP

Air Miles ouder dan vijf jaar zijn per 1 november niet meer geldig. Na waarschuwingen verzilveren mensen massaal hun punten, of doneren ze aan het goede doel.

Toen ze begon met sparen droomde Jasperien van Weerdt van een reis naar Amerika, verzilverd met Air Miles. De Almeerse (46) spaarde in 24 jaar tijd ruim 60.000 miles bij elkaar, maar van een vliegreis naar de VS kwam het nooit. Onlangs kreeg Van Weerdt net als honderdduizenden huishoudens een herhaalbericht: per 1 november vervallen Air Miles van vijf jaar en ouder. Verlies ze niet.

Van Weerdt wachtte geen moment en verzilverde haar miles. De opbrengst: twee reiskoffers, een citruspers, een multifunctionele thermometer en een autolader. "Helemaal gratis", zegt Van Weerdt grinnikend aan de telefoon.

Jammer vond ze het in eerste instantie wel. "Ik spaar Air Miles sinds ze bestaan en had er nog nooit eentje ingewisseld. Toen ik hoorde dat ik veel punten zou verliezen, baalde ik stevig: wat moest ik er nou ineens voor kopen? Allemaal dagjes Efteling zag ik ook niet zitten." Maar het viel de Almeerse mee hoeveel ze kon bestellen. "Nu heb ik veel artikelen die ik anders niet zou kopen. Alleen jammer dat de verzendkosten ervanaf gingen."

Schokgolf

Jasperien uit Almere is niet alleen. Sinds Loyalty Management Netherlands, het bedrijf achter de Air Miles, begon te informeren dat oude spaarpunten vervallen, zijn er al zo'n 2,3 miljard oude Air Miles ingewisseld. Gisteren schudde het bedrijf zijn klanten wakker met een nieuwe oproep: 700.000 mensen dreigen hun 2,9 miljard miles te verliezen als ze deze niet snel verzilveren. Het bericht zorgde voor een schokgolf op sociale media. De website van Air Miles was regelmatig overbelast en de telefonische klantenservice slecht bereikbaar.

Op Facebook gaven mensen tips hoe de spaarpunten via een trucje toch te bewaren zijn. En er was frustratie over het feit dat de spaarpunten hun geldigheid verliezen. Loyalty Management Netherlands is blij dat klanten in beweging komen. "Mensen bleven maar sparen, wij willen dat ze ook iets met de punten doen. Dus besloten we in 2013 Air Miles een geldigheidsduur van vijf jaar te geven, en hebben dit toen al aan iedereen gecommuniceerd", zegt een woordvoerder van het bedrijf. De afgelopen maanden zijn alle bezitters van oude Air Miles opnieuw geïnformeerd, en worden mensen aangespoord de miles in te wisselen.

"Dat helpt, want we merken dat bij onze partners twee tot vier keer zoveel Air Miles worden ingewisseld als normaal. Het aantal donaties aan goede doelen is meer dan vertienvoudigd, van 600.000 Air Miles per week naar 8 miljoen", aldus de woordvoerder. Een van die partners, Stichting Aap, wijst bezoekers sinds kort ook op de geldigheidsduur van airmiles waardoor het aantal donaties in augustus vervijfvoudigde. "Wij kunnen de miles omwisselen voor geld, dat naar onze dieren gaat", zegt een woordvoerder.

Schuld

Air Miles werden gelanceerd op 31 oktober 1994. Bij A-merken zoals Albert Heijn, KLM, ABN Amro, Shell, V&D, Etos en Praxis sparen mensen de punten boven op de aankopen. Na ruim een jaar hadden twee miljoen huishoudens al 450 miljoen Air Miles.

"In de jaren negentig drong het besef door dat bestaande klanten belonen en ze zo behouden makkelijker was dan nieuwe klanten vinden, de ene spaaractie volgde de andere op", zegt retail-deskundige Cor Molenaar. "De kracht van Air Miles zat hem in de bonus boven op uitgaven die je toch al deed, zoals bij de boodschappen en benzine. Dat zorgde voor een impuls om naar Albert Heijn of Shell te gaan."

Welvaart en internet hebben de Air Miles ingehaald zegt Molenaar. "Lang ging het goed met het spaarsysteem maar veel artikelen zijn nu elders online goedkoper dan op de site van Air Miles, ondanks de korting. Voor KLM-tickets geldt hetzelfde. Ondertussen groeit de berg met Air Miles door een menselijke gewoonte: weggooien kan altijd nog en je weet maar nooit. Dat zorgt bij Air Miles voor een enorme schuldpositie, daar willen ze nu vanaf."

Lees ook:

Psycholoog Dan Ariely: De mens kan niet met geld omgaan

We vallen voor zogenaamde koopjes, kiezen ongeacht de prijs altijd de middelste optie en kunnen ons op een en dezelfde ochtend inspannen om tien euro uit te sparen én die mogelijkheid niet eens overwegen. Gedragswetenschapper Dan Ariely laat het zien. 

En wéér blijkt: Nederlanders zijn zuinig, en daar zijn ze blij mee

Geld is er niet om te laten rollen maar om te sparen, vinden Nederlanders. Vooral jongeren doen daar heel verstandig aan.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden