Cashen met het Instagram-account van je huisdier

Wie volgen we deze week op sociale media? Dieren. Instagram is het territorium van 'Loki the Wolfdog', maar de kroon wordt gespannen door 'Grumpy Cat'.

Met zijn witgrijze vacht en verschillend gekleurde ogen is Loki een fotogeniek dier. Baasje Kelly Lund legt de hond, een mix tussen een husky, poolwolf en malamute, dan ook veelvuldig vast op de gevoelige plaat - meestal tijdens kampeertripjes rondom hun woonplaats Colorado. Die foto's zet hij vervolgens op de Instagrampagina van zowel zichzelf als - jawel - die van Loki.

Vier jaar geleden maakte Lund een geheel eigen account voor zijn huisdier aan. Dat was meer een grap, zo zegt het baasje zelf, dan een serieuze poging om likes te verzamelen. Inmiddels heeft Loki 1,2 miljoen volgers op Instagram. Zijn nieuwste foto, waarop de hond poseert op een verlaten lint asfalt, verzamelde binnen twintig uur bijna 250 reacties en 83.000 'vind-ik-leuks'.

Die populariteit legt Loki - en Lund - geen windeieren. De hond figureerde een paar maanden geleden in een marketingcampagne van Mercedes-Benz. Als invloedrijke socialmediaster kan Loki de jongere generaties met ons verbinden, was de filosofie van het automerk. Ook werd een documentaire gemaakt over de avonturen van de twee natuurliefhebbers.

Loki op een rots, Loki voor de tent of Loki in de kano: fans van de viervoeter kunnen iedere foto bij zijn baasje kopen. Loki heeft tegenwoordig namelijk ook een eigen website, met winkel. Daar kun je een mok met zijn kop erop bestellen, of een kalender of T-shirt.

Loki is niet het enige beest dat socialmedia-gebruikers naar hun muis en portemonnee doet grijpen. Vooral in de Verenigde Staten kan het maken van eigen profiel voor je huisdier lucratief zijn. Zo heeft katje Lil Bub een eigen talkshow, startte het baasje van Juniper een kledinglijn vanwege de populariteit van haar vos en leverden de 1,3 miljoen volgers van het Instagramaccount 'harlowandsage' het viertal honden een deal met een bekend tijdschrift op.

Maar de commerciële kroon spant de 'Grumpy Cat'. Deze chagrijnig kijkende poes verdiende twee jaar geleden naar verluidt 81 miljoen euro voor haar eigenaar, door onder meer te poseren in advertenties, op posters en allerlei prullaria. Ook bracht de pluizebol een eigen bestseller uit, die inmiddels is vertaald in vijftien talen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden