'Casanova' is een suikerspin

theater

Casanova Toneelgroep De Appel ***

Een spelende koffergrammofoon op een piepklein vlotje in het water. Uit tal van eeuwen aangestipte voorvallen. Een Mozart, zo klinkt de suggestie, die zijn opera 'Don Juan' alleen maar dankzij Casanova kon maken.

Anachronismen en spielerei met historische gegevens buitelen vrolijk rond in de 'Casanova' van Toneelgroep De Appel. Wat wil je. De titelfiguur is zelf allang uitgegroeid tot zo'n universeel begrip, dat niemand meer beseft dat hij, anders dan evenknie Don Juan, werkelijk heeft geleefd.

Dan mag je ook best wat met de feiten rommelen. Het moet per slot van rekening theater worden. En daar staat de legende in dienst van de verbeelding.

'Casanova' is het afscheidsfeestje van artistiek leider Aus Greidanus sr. Zijn vijfde theatermarathon. De marathon is, sinds Greidanus met 'Tantalus' in 2003 De Appel van de ondergang redde en met 'Odysseus' (2007) een magnifiek vertel-epos creëerde, uitgegroeid tot een eigen merk. Vaak haast filmisch totaaltheater van een dag of minstens een halve dag, met ook eten tussendoor.

Ook 'Casanova' is spectaculair alleen al door de kwart miljoen liter water, die het theater tot een schouwbassin heeft herschapen. Met het publiek aan drie zijden op verschillende balkons.

Op houten pontons wordt gespeeld, worden carnavalsoptochten voorbij gevaren, dinertafels aan elkaar geschoven, net niet in het water vallende acrobatennummers opgevoerd. Er kan volop van de achttiende eeuw als pruikentijd worden genoten, of van hoepelrokken en breed uit de heupen uitwaaierende paniers: Madame de Pompadour heeft maar liefst drie stoelen nodig om waardig op neer te strijken.

Het kan uitbundig regenen, fonteinen spuiten, terwijl intussen Casanova zich aan elk Europees hof laat fêteren en in telkens een ander bed met een volgende schone dame belandt. Kozakken dansen, heuse aria's klinken en zelfs een dobberende koets wordt lustoord.

Wie zich aan spektakel wil vergapen, wordt gul bediend. Wie een verhaal verlangt achter de legende, of een waaróm Casanova een theatermarathon verdient, heel wat minder. Qua vorm is 'Casanova' de ogenstrelend geïllustreerde terugblik van een oud geworden vrouwenversierder, inhoudelijk hopt het van incident naar incident. Dat gaat vervelen.

Qua zwier wordt de wat loom sensuele Casanova van Aus Greidanus jr., die zich eerder laat verleiden dan zelf versiert, zelfs overtroffen door zijn knecht Leduc, meesterlijk gespeeld door Bob Schwarze. En kan je soms van fraaie taalvondsten genieten ¿ "juich niet voor de eend pâté is" of "wat op water danst, moet zo licht zijn als kurk" ¿ 'Casanova' ontstijgt niet de vluchtigheid van een suikerspin.

T/m 31-5-2014; www.toneelgroepdeappel.nl

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden