Carry Slee sterker merk dan Harry Mulisch

amsterdam – De Nederlandse bevolking is nauwelijks bekend met literaire prijzen, uitgeverijen zeggen ons weinig en de Kinderboekenweek is een sterker merk dan de Boekenweek. Dat blijkt onder meer uit een onderzoek van het zelfstandige merkenonderzoeksbureau Hendrik Beerda brand consultancy.

Van de tientallen onderscheidingen die de boekensector door de jaren heen in het leven heeft geroepen, zijn er slechts zeven enigszins bij het grote publiek bekend. Beerda ondervroeg 1250 respondenten in twee fases over de literaire sector. Eerst werd de ’spontane bekendheid’ gemeten van schrijvers, boekwinkels, literaire evenementen, uitgeverijen, en prijzen. Vervolgens vroeg Beerda in detail naar merkkracht, persoonlijkheid, prestatie en ’groeipotentie’ van de vijftig bekendste namen in de Nederlandse boekensector. Het bureau ontwikkelde het onderzoeksmodel samen met de Universiteit van Amsterdam en bracht de resultaten nu voor het eerst en op eigen initiatief naar buiten. Onderzoeker Hendrik Beerda: „Dat is een voordeel omdat je onafhankelijke en interessante gegevens aan de weet komt en een nadeel omdat je bij zo’n eerste onderzoek niet vergelijken kunt.”

Jan Terlouw, Carry Slee en Harry Mulisch blijken – ook in die volgorde – de schrijvers met de sterkste reputatie. Opvallend in de resultaten is de sterke binding die de ondervraagden zeggen te hebben met jeugdliteratuur. Naast de tweede plek van kinderboekenauteur Carry Slee, noemen de respondenten de Kinderboekenweek eerder als belangrijk literair evenement dan de Boekenweek. Het jaarlijkse evenement waarbij het jeugdboek centraal staat, is na online boekenhuis bol.com het sterkste merk in de Nederlandse boekensector. Jeugdliteratuurprijs de Gouden Griffel is veruit de bekendste literaire trofee. Hendrik Beerda: „Ik veronderstel dat dit komt doordat iedereen wel iets heeft met kinderboeken en dat de groep die affiniteit heeft met boeken in het algemeen, veel beperkter is.”

Beerda denkt dat de naamsbekendheid van online-gigant bol.com komt door het grote advertentiebudget van het bedrijf achter de site, het Duitse mediaconglomeraat Bertelsmann AG, naast het feit dat boeken kopen via internet meer en meer is ingeburgerd.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden