Carlos Slim krijgt het zwaar

Wetswijziging stort Mexicaanse telecommagnaat in verhitte strijd met rivaal Televisa

"Vaarwel, Carlos", mompelt een vrouwenstem. "Onze relatie is voorbij." Andere stemmen voegen zich bij haar. "Je hebt te lang misbruik van me gemaakt. Ik wil je nooit meer zien. Ik heb een nieuwe liefde. Hallo Izzi!"

Het is niet de openingsscène van een romantisch drama, maar een reclamespot. En niet zomaar een: het is de voorbode van een regelrechte oorlog tussen twee van Mexico's grootste zakelijke imperia. Izzi is de gloednieuwe telecomdivisie van Grupo Televisa van miljardair Emilio Azcárraga, met 73 procent marktaandeel oppermachtig op de Mexicaanse tv-markt. En Carlos, dat is telecommagnaat Carlos Slim Helú, eigenaar van KPN-aandeelhouder América Móvil (AMX), dat via provider Telcel 70 procent van de mobiele aansluitingen in Mexico bezit.

Azcárraga en Slim zijn al jaren grote rivalen. De een wil een grote speler in de telecom worden, de ander niets liever dan met zijn imperium de televisiemarkt veroveren. De laatste jaren lagen de kemphanen geregeld met elkaar overhoop. In 2011 stopten Slims bedrijven met adverteren op de kanalen van Televisa. Azcárraga sloeg terug door een aandeel van 50 procent te kopen in Iusacell, de derde mobiele provider van het land.

Die koude oorlog lijkt nu te gaan escaleren. Afgelopen augustus werd een ingrijpende hervorming van kracht, die de monopolies in de Mexicaanse telecom- en televisiesectoren moet openbreken. De grondwetswijziging dwingt beide bedrijven onder toeziend oog van een nieuwe kartelwaakhond het marktaandeel tot onder de 50 procent terug te brengen.

Televisa ruikt haar kans en heeft met het opzetten van Izzi en het treiterige spotje, waarin wordt verwezen naar beschuldigingen dat América Móvil veel te duur is en slechte service biedt, de aanval op Slim alvast geopend. Die agressie is begrijpelijk, want de mediagigant lijkt minder hard geraakt door de hervorming dan AMX, dat naar schatting 21 miljoen klanten en daarmee 2,3 miljard euro per jaar zal moeten afschrijven. Televisa hoeft niet af te slanken, maar slechts twee concurrerende televisiekanalen te dulden. En terwijl Azcárraga wel de telecommarkt op mag, verbiedt de hervorming Slim de komende twee jaar te bieden op een licentie voor betaaltelevisie.

"De overheid heeft het duidelijk gemunt op Carlos Slim", zegt de van origine Nederlandse telecomexpert Adriaan ten Kate. "De maatregelen die worden opgelegd aan América Móvil zijn veel zwaarder dan bij Televisa."

Kwade tongen beschuldigen Televisa er al jaren van een hechte relatie te hebben met president Enrique Peña Nieto. In de aanloop naar de presidentsverkiezingen van 2012 lekten documenten uit die aantoonden dat het mediaconcern de campagne van Peña Nieto actief steunde, iets wat zowel PRI als Televisa overigens ontkennen. Tegelijkertijd lijkt de band tussen de president en Carlos Slim een stuk minder vriendelijk; eerder dit jaar werd een van de aannemers van de miljardair om onduidelijke redenen een contract voor de aanleg van een snelweg net buiten Mexico-Stad geweigerd.

"Heeft Peña Nieto een probleem met Slim? Mogelijk", stelde columnist Raymundo Riva Palacios van dagblad El Financiero eerder dit jaar. Volgens hem vermoedt de president dat Slim tijdens de verkiezingscampagne een oppositiekandidaat steunde.

Of die beschuldigingen nu wel of niet kloppen, na de vorig jaar mislukte poging om KPN over te nemen wacht Mexico's telecomkeizer nu ook in eigen land een zware strijd, met een tegenstander die in ieder geval de schijn van een bevriende regering met zich meedraagt. Het laatste wil echter niet zeggen dat Emilio Azcárraga de oude vos Carlos Slim makkelijk kan verslaan. In oktober zag Televisa zich gedwongen haar aandeel in mobiele provider Iusacell met flink verlies te verkopen, nadat een overnamepoging was mislukt.

"Ik ben bang voor Azcárraga dat hij deze strijd niet zomaar gaat winnen. Het Iusacell-debacle was daar een voorbode van", zegt Adriaan ten Kate. "Als ik Carlos Slim was, dan zou ik op dat Izzi-spotje reageren door spottend te zeggen: ik wist niet dat ik zo belangrijk voor je was."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden