Carice met de mooie benen valt op in Hollywood

’Starlet’ Carice van Houten vinden we met de mooie benen omhoog telefonerend op bladzijde 119 in het Hollywoodnummer van Vanity Fair, dat dit jaar net als ieder jaar verschijnt in de maand van de Oscar-uitreiking, al zat het met die uitreiking zelf lang niet snor, gezien de schrijversstaking. Carice lacht ondersteboven en draagt een top van Moschino en schoenen van Loeboetin. De uitdrukking ’sunday child’ die ze in het mini-interview voor zichzelf gebruikt, kennen ze in Amerika niet. Gewoon iemand met veel mazzel, legt Van Houten uit.

In dit geval toch ietsje minder mazzel dan die andere opvallende actrice in een sexy oorlogsfilm: Tang Wei. De Chinese debutante in Ang Lee’s ’Lust, caution’ mag al na een enkel optreden in een Chinese film met de echte filmsterren meedoen aan de jaarlijkse fotoportfolio in de Vanity Fair: suspense scènes van Hitchcock, deze keer. Tang Wei staat samen met onder meer Eva Marie Saint en Julie Christie in een boot een scène uit ’Lifeboat’ na te doen. Wel een vrij onbekende scène, uit een vroege Hitchcock.

De grotere sterren van nu doen de beroemdere scènes na. Zo doet Scarlett Johansson Grace Kelly in ’Rear Window’, Charlize Theron doet Grace Kelly in ’Dial M for Murder’ en Gwyneth Paltrow doet Grace Kelly in ’To Catch a Thief’. Erg goed pakken de nepscènes niet uit. Alleen Renee Zellweger als een verschrikte Kim Novak en de te dikke Seth Rogen als de rennende Gary Grant zijn leuk. De rest oogt vreemd, namelijk niet als de echte Grace Kelly, James Stewart of Joan Fontaine.

Terugkijken doet Vanity Fair dit jaar niet alleen in de Hitchcock-portfolio. Het nummer blijkt nostalgisch op het hysterische af. De nieuwe sterren op de cover (onder wie ’Juno’s Ellen Page) zijn gehuld in vintage-baljurken. Er is een verhaal en fotoreportage over de set van ’The Graduate’ en eentje over de remake van ’Brideshead Revisited’, getiteld ’Brideshead re-revisited’.

En mocht de weemoed nog niet genoeg aan je benen trekken, presenteert Hollywood-historicus Peter Biskind een verhaal over de Oscar-perikelen rond de dertig jaar oude Vietnamfilms ’Coming Home’ (met Jane Fonda ofwel Hanoi Jane) en ’The Deerhunter’.

Het belangrijkste opiniestuk gaat over het Hollywoodscenario dat volgens schrijver Michael Wolff niet onder druk staat vanwege de schrijversstaking maar al veel langer bedreigd wordt door ’Youtube’ en ’reality tv’.

Tot een week geleden was het onzeker of de ceremonie zou doorgaan, gezien de schrijversstaking. Dat was vast meer onzekerheid over de toekomst dan de redactie van Vanity Fair kon verdragen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden