Carel van Bemmelen, directeur United Biscuits, moederbedrijf van Verkade

Nog geen half jaar geleden werd 54 werknemers van koekjes-, chips- en chocolade-fabrikant Verkade ontslag aangezegd. Deze week is dat weer ongedaan gemaakt. Het gaat goed in Zaandam.

Ik ben hier ruim een jaar geleden begonnen als directeur en voor mij persoonlijk is dit succes natuurlijk fantastisch. Onze nieuwe strategie werkt. In het verleden is er een beleid gevoerd van harde kostenbesparingen. Begin jaren zeventig werkten bij Verkade nog 3000 mensen, nu zijn dat er nog 460.

Wij richten ons nu op omzetgroei. Alleen al de omzet van onze biscuits is de laatste vier maanden met tien procent gegroeid. Hoe dit te verklaren? Het is gewoon het lekkerste biscuitje van Nederland. Natuurlijk, dat was altijd al zo, maar we vertellen nu weer dat het zo is. De reclamecampagne is succesvol. En duur, ja, dat is waar. Maar financieel zitten we nog binnen de verwachting, qua omzet zitten we er ver boven.

Wij hebben liefst 21 nieuwe producten geïntroduceerd de afgelopen maanden. Die nieuwe producten? De chocolade dromen, dat zijn chocoladekoekjes, de prima praliné, een bonbon reep, een nieuwe sultana-variant, de Quips, mini-bonbons, nieuwe Croky chips onder de naam 'chips a l'ancienne'. En tenslotte de café royal, nieuwe koekjes. U moet die producten echt eens proberen, hoor, hartstikke lekker.

Door de omzetgroei van de laatste maanden is ook het werk gegroeid. Steeds vaker moeten wij uitzendkrachten inhuren, op een gegeven moment hadden we er zo'n 100 rondlopen. Dat valt niet te rijmen met een aanvraag bij het arbeidsbureau voor collectief ontslag. Vandaar dat we die aanvraag hebben ingetrokken. En natuurlijk neem je die 54 mensen terug, dat zou anders heel a-sociaal zijn, toch?

We hebben de werkwijze ook veranderd de afgelopen tijd. Zij treffen, als ze terugkomen, een ander bedrijf aan. We werken nu met zelfstandige teams, waarin mensen veel meer verantwoordelijkheden hebben dan voorheen. Ze doen de kwaliteitscontrole, ze doen zelfs een stukje personeelsbeleid. Alleen maar kostenbesparingen helpt niet. Je moet op omzetgroei gericht zijn.

En trouwens, wel die chocolaatjes kopen, hoor.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden