Review

Cannes opent met cancan

CANNES - De wereldpremière van 'Moulin Rouge' zorgde gisteravond voor een spectaculaire opening van het 54ste filmfestival van Cannes.

De lang verwachte derde film van de Australische regisseur Baz Luhrmann (38), die in 1992 in Cannes werd ontdekt met 'Strictly ballroom' en die vier jaar later definitief doorbrak met William Shakespeare's 'Romeo + Juliet', is een perfecte roes voor de zintuigen. 'Moulin Rouge' is één groot filmfeest, waarin de allesverzengende, romantische liefde wordt bezongen door hoofdrolspelers Ewan McGregor en Nicole Kidman, letterlijk en figuurlijk. Luhrmann heeft de wereld van de beroemde Parijse nachtclub Moulin Rouge anno 1899 in een Australische studio tot leven weten te wekken, in een lyrische stijl die knipoogt naar de film- en popgeschiedenis. Het is alsof de werelden van Mike Leighs 'Topsy-Turvy' en Todd Haynes 'Velvet goldmine' samen zijn gevloeid, in een film die het theater uitbundig viert, die refereert aan het oude, vamperige Hollywood, die Marilyn Monroe en Madonna samenbrengt en die de hartenkreten van een jonge schrijver (McGregor) en een naar Rita Hayworth gemodelleerde cancan-danseres (Kidman) met zang en dans over het voetlicht brengt. Een film die walmt van champagne en absint en die uiteindelijk een volkomen eigenzinnige lofzang op de popcultuur vormt. Op en top gestileerd, en diep treffend in het hart.

Na Lars von Triers Gouden Palm-winnende 'Dancer in the dark' is er met 'Moulin Rouge' opnieuw een filmmusical in de race om de meest felbegeerde filmprijs ter wereld. Het festival aan de momenteel zonovergoten Côte d'Azur is pas gisteravond echt van start gegaan, maar een grote favoriet voor de Gouden Palm heeft zich met 'Moulin Rouge' nu al aangediend. Het applaus van de internationale filmpers klonk gisteren krachtig maar kort, en dat kan wijzen op een niet geheel onverdeelde ontvangst. Dat veel jounalisten zich onmiddellijk de zaal uit haastten, zonder de schitterende eindtitels af te wachten, had echter ook te maken met de aansluitende en geheel afgeladen persconferentie met regisseur Baz Luhrmann, en hoofdrolspelers Ewan McGregor en Nicole Kidman. Met name de komst van Nicole Kidman, voor de gelegenheid gestoken in een onvervalst 'In the mood for love'-gewaad, bracht de eveneens ruimschoots aanwezige roddelpers op de been. Kidmans recente en geruchtmakende scheiding van Tom Cruise (en alle verwante ellende) zal de komende dagen ongetwijfeld opnieuw de kolommen van vele glossy's vullen.

Na de feestelijke opening wordt er nu vooral uitgekeken naar de nieuwe versie van 'Apocalypse now', Francis Ford Coppola's legendarische Vietnam-film, die 22 jaar geleden de Gouden Palm won. Deze film die de wereld veroverde als het Amerikaanse mea culpa voor Vietnam, werd door Coppola destijds aangekondigd als a work in progress. Nu de regisseur duidelijk worstelt met tanende talenten, komt hij terug op die uitspraak. De versie die morgen in Cannes wordt gepresenteerd, belooft vijftig minuten (!) langer te zijn en zal onder meer extra beeldmateriaal van Marlon Brando bevatten. Cannes-gangers die de wereldpremière destijds meemaakten, krijgen bij het oprakelen van herinneringen opnieuw een glinstering in de ogen. Maar de vraag is natuurlijk vooral of de film er met een aanvullende vijftig minuten ook beter op wordt dan hij nu al is. De nieuwe Cannes-programmeur Thierry Frémaux vond de nieuwe versie in ieder geval een gala-avond waardig, en daarmee krijgt de 62-jarige regisseur eenzelfde behandeling als zijn 35-jarige zoon Roman Coppola, die deze week zal debuteren met 'CQ', een film die ook in het officiële programma is opgenomen, eveneens buiten competitie, over een jonge filmregisseur in het Parijs van de woelige jaren zestig.

De Fransen kunnen trots zijn op hun hoofdstad, want de grootste Franse bioscoophit van dit moment is 'Le fabuleux destin d'Amélie Poulain', de nieuwe film van Jean-Pierre Jeunet die eveneens gesitueerd is in hartje Parijs: Montmartre. De sensationeel succesvolle film die deze week speciaal vertoond werd voor Jacques Chirac, opdat ook de president weet wat zijn volk zoal bezighoudt, is in Cannes alleen te zien op de filmmarkt. De geplande openluchtvoorstelling voor het publiek, op zaterdagavond, gaat niet door. De een meldt dat Jeunet de projectie-omstandigheden te slecht vindt, de ander meldt dat hij boos is omdat zijn film niet in het officiële programma is opgenomen. Feit is dat er nu op zaterdagavond een verrassingsfilm op het programma staat.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden