Cannes eert Moreau, Cocteau en Chéreau

Er is een mistral op komst en er is een landelijke staking van Franse werknemers uitgebroken. De Frans-Amerikaanse verhoudingen zijn sinds de tweede Golfoorlog koeler en de Aziatische delegatie aan de Côte d'Azur zal wegens Sars aanzienlijk uitgedund zijn. Toch gaat de 56ste editie van het Filmfestival van Cannes vanavond gewoon van start.

Festival-president Gilles Jacob en festival-programmeur Thierry Frémaux openen hun deuren met 'Fanfan la Tulipe', een remake van een succesvolle, Franse avonturenfilm uit de jaren vijftig. Licht en luchtig moet het er bij de opening aan toe gaan, met hoofdrolspeelster Penelope Cruz, een Spaanse schone met Amerikaanse sterstatus, als belangrijkste blikvanger op de rode loper. Wat ze in Amerika kunnen, kunnen we in Frankrijk ook, zo lijkt de gedachte. Luc Besson, die als scenarist en producent verantwoordelijk is voor het openingsspektakel, maakt in Frankrijk ook stoere achtervolgingsfilms. Een commercieel succes als 'Taxi' laat hij naar voorbeeld van Hollywood rustig opvolgen door 'Taxi 2' en 'Taxi 3'.

Dat Frankrijk met het meest toonaangevende filmfestival ter wereld ook een beetje zijn eigen feestje viert, is dit jaar zonneklaar. Niet alleen de openingsfilm is van Franse makelij; ook de voorzitter van de negenkoppige jury, film-, theater- en operaregisseur Patrice Chéreau, is van Franse afkomst. Behalve een hommage aan de Franse actrice Jeanne Moreau en de Franse regisseur Maurice Pialat, is er ook een expositie rond de Franse kunstenaar Jean Cocteau, dit als opmaat voor de grote Cocteau-tentoonstelling in het Parijse Centre Pompidou in het najaar.

En ja, onder de twintig regisseurs in competitie om de Gouden Palm, bevinden zich dit jaar maar liefst vijf Franse kanshebbers: Claude Miller, Bertrand Blier, André Téchiné, François Ozon en Bertrand Bonello. Met name naar de nieuwe film van François Ozon, 'Swimming Pool', wordt reikhalzend uitgekeken. Charlotte Rampling, die als actrice zo'n mooie wedergeboorte beleefde in Ozons instant-klassieker 'Sous le Sable', speelt opnieuw de hoofdrol.

Van Amerikaanse zijde klonk al wat gemor over zoveel Franse overheersing. Het Amerikaanse vakblad Variety sprak in een recent artikel woordspelig van The French Connection, alsof het festival overwegend films met Franse connecties (producenten, distributeurs) zou selecteren. Over de aanwezigheid van de Iraanse Samira Makhmalbaf, de Turk Nuri Bilge Ceylan, de Braziliaan Hector Babenco en het trio Aziaten in competitie werd uiteraard niet gerept.

Dat de nieuwe films van Quentin Tarantino en de Coen Brothers nog niet gereed waren voor Cannes, was een kleine teleurstelling. De Amerikanen kunnen hun kaarten zetten op Clint Eastwood, Vincent Gallo en Gus Van Sant, maar de eerste dagen zal het rumoer ongetwijfeld voor een Amerikaanse film buiten competitie zijn: 'The Matrix Reloaded', het tweede deel in de sciencefictiontrilogie van de Wachowski Brothers. De film belooft de spectaculairste achtervolgingsscène uit de filmgeschiedenis te herbergen, en een montage van dictators, waarin afbeeldingen van Bush en Hitler elkaar opvolgen. Het wachten is op donderdag 15 mei, Matrix Day.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden