Canal Plus verdenkt Balladur

Van onze mediaredactie Tracht de conservatieve Franse premier Edouard Balladur in de aanloop naar de presidentsverkiezingen van volgend jaar een greep te krijgen op de media? Dat vraagt men zich in Parijs af na het vertrek van Andre Rousselet, tot begin deze week directeur van het abonnee-tv-station Canal Plus.

Rousselet, een goede vriend van de socialistische president Francois Mitterrand, stapte woedend op na het besluit van het mediabedrijf Havas, een van de aandeelhouders van het tv-station, om een pact te sluiten met andere aandeelhouders. Hierdoor is een machtsblok ontstaan dat ruim 48 procent van de aandelen van Canal Plus in handen heeft.

Bitter heeft Rousselet de regering, en dan met name Balladur, nu verweten de hand te hebben gehad in het spel, waardoor de onafhankelijkheid van het station wordt ondermijnd. In een bitter commentaar in het dagblad Le Monde heft Rousselet de beschuldigende hand naar de staatstelefoonmaatschappij France Telecom, die een van de 'samenzweerders' met Havas is.

Canal Plus is een van de weinige onafhankelijke (kabel)tvstations in Frankrijk. Van de drie 'aardse' netten zijn er twee in handen van de staat en nummer drie wordt beheerd door zakenlieden, die op zeer goede voet staan met de zittende regering. Canal Plus is gespecialiseerd in films, voetbal en erotiek. Maar de bekendheid bij het grote publiek heeft het station toch vooral te danken aan Les Guignols, de satirische poppenshow a la Spitting Image, die Balladur en zijn vrienden met de regelmaat van de klok in hun hemd zet. Dus vraagt men zich af: slaat de regering nu met het aandelenpakket terug?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden