Canadese tabaksfirma's krijgen miljardenboete

(FILES) In this file photo taken on April 18, 2016 smoked cigarettes are seen in an ashtray in Centreville, Virginia. - Would-be cigarette smokers in the US state of Hawaii might have to wait a very long time for their first legal drag, after a lawmaker introduced a bill that would bar sales to anyone under the age of 100. The proposed law, introduced by local Democratic representative Richard Creagan, would effectively amount to a cigarette ban by 2024. Hawaii already has some of the toughest laws on cigarette sales but Creagan -- an emergency room doctor -- believes more needs to be done to ban "the deadliest artifact in human history," according to his proposed bill. (Photo by Paul J. RICHARDS / AFP) Beeld AFP

Drie grote tabaksfirma’s moeten miljarden dollars aan vergoedingen betalen aan (ex-)rokers uit de Canadese staat Quebec. 

Het hof van beroep in Quebec heeft een vonnis uit 2015 bevestigd, op grond waarvan Canadese dochterbedrijven van de drie firma’s 15 miljard Canadese dollar (11 miljard euro) moeten betalen aan meer dan 100.000 tabaksslachtoffers.

De rokers hadden de Canadese dochters van British American Tobacco (met merken als Lucky Strike en Pall Mall), Philip Morris International (Marlboro) en Japan Tobacco (Camel) aangeklaagd, omdat die sinds de jaren vijftig wisten dat roken kanker en andere ziektes veroorzaakt maar hun klanten onvoldoende waarschuwden. Een woordvoerder van de tabaksproducenten liet weten het oneens te zijn met de uitspraak. De Canadese dochter van Philip Morris International zal in beroep gaan, mogelijk de andere twee ook.

De zaak in Quebec dateert van 1998, maar kwam pas in 2012 voor de rechter. Het was de eerste keer dat sigarettenfabrikanten in Canada voor de civiele rechter werden gesleept. “Dit is een zware nederlaag voor de tabaksindustrie”, zei Rob Cunningham van het Canadese kankerfonds. “Het beroepshof heeft de uitspraak van de rechter op enkele punten teruggedraaid, maar dat heeft het uiteindelijke resultaat niet wezenlijk veranderd.”

Lees ook: 

Zo probeert de tabaksindustrie jongeren aan het roken te krijgen

‘Hoe jonger de nieuwe roker, hoe beter dat is voor ons.’ Zo redeneert de tabaksindustrie. Over de moraliteit van de eigen marketing houdt de sector de lippen op elkaar. Een analyse.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden