Campina roept winkeliers op tot bezinning

Zuivelfabrikant Campina is de prijzenslag in de supermarkt zat. Maar volgens topman Tiny Sanders is er ruimte voor prijsverhoging.

Campina Nederland moest vorig jaar, net als andere concerns met A-merken, tandenknarsend toezien hoe de winkelbedrijven stuntten met merkproducten. Campina (Mona, Millner, melk en yoghurt) is weliswaar het grootste merk in de winkelschappen, maar kan zich niet onttrekken aan de wurgende greep van de winkeliers. Het coöperatieve bedrijf moet immers dag in dag uit veel melk verwerken van de aangesloten boerenleden. De zuivelfabrikant probeerde zich vorig jaar november te ontworstelen aan de greep van Albert Heijn en weigerde mee te gaan met de opgelegde prijsverlaging. Maar het concern ging uiteindelijk toch door de pomp, geeft Sanders toe. ,,We kunnen niet om de retail heen; we hebben elkaar nodig.'' Hij denkt echter dat de tijd rijp is voor veranderingen, gezien de financiële gevolgen van de prijzenslag voor winkelconcerns en winkeliers. ,,En retailers moeten zich realiseren dat er meer is dan de prijs.''

Campina Nederland liet vorig jaar een volumedaling van zes procent zien; de omzet nam af van 777 miljoen naar 702 miljoen. Omdat het bedrijf verder volgens Sanders naar alle tevredenheid presteert, ziet hij Campina Nederland als het 'lelijke eendje'. ,,We zijn bezig met een nieuw plan om hier de kosten te reduceren. Dat moet 35 miljoen euro op jaarbasis opleveren.'' Hoeveel arbeidsplaatsen daarmee gemoeid zijn, laat de topman in het midden, gezien de lopende gesprekken met bonden en ondernemingsraad.

Vooral dankzij internationale groei (Azië, Oost-Europa) en nieuwe producten wist het concern omzetverlies te beperken -van 3,6 naar 3,5 miljard euro. Ook de voorgenomen fusie met het Scandinavische Arla Foods ligt volgens Sanders op schema. Daarmee zou in een klap een bedrijf ontstaan met een jaaromzet van 10 miljard euro, in grootte het tweede zuivelconcern van de wereld. De winst van de coöperatie Campina wordt uitgedrukt in de melkprijs die aan de boerenleden wordt vergoed. Die zakte van 34,56 euro in 2003 naar 33,39 euro per 100 kilo melk vorig jaar.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden