Campagne

Gewoonlijk een bericht in de decembermaand, maar het is warm en dan gaat er wel eens wat mis in de communicatie: uit onderzoek blijkt dat jongeren zich helemaal niet zo makkelijk door reclame laten inpakken als sommige ouders vrezen.

Kapitalen geven de alcoholische frisdranken, trendy kledinglijnen en de informatica-industrie uit om de jongelui, die nog nooit zoveel te besteden hadden, te vermurwen om hun producten te kopen. Maar de jeugd blijkt voor z'n koopgedrag toch andere ijkpunten te hebben dan de bestaande bombardementen met reclameboodschappen. Geen idee trouwens of je zo'n onderzoek ook als maatgevend mag zien.

Dikwijls vermoed ik bij de kop boven die berichten al dat die zogenaamde kritische onderzoeken er vooral op gericht zijn de consument te overtuigen van de juistheid van zijn modieuze consumptiegedrag: het was niet de reclame, u koos zelf! Als je ziet hoe het muzikale bedrijfsleven de laatste jaren de jongerencultuur naar z'n hand wist te zetten met de zieligste kunstmatige groepen (vamp in spe, plus stoere bink met klein hartje, plus stoer en zelfverzekerd meisje, plus de ideale schoonzoon, is altijd een succesband voor kleine kinderen) en de meest anticreatieve muzak voor de overige peuters en kleuters, dan zijn waarschijnlijk al die merken die op jongeren jagen en ze maar niet bereiken gewoon verkeerd aan de gang.

Als het dus allemaal waar is. Want dat weet je in de reclame nooit. Morgen komt er een voorstel van Europa uit om de waarheid in de reclame te reguleren. Allerlei fabrikanten claimen gezondheidsverschijnselen bij gebruik van hun product, terwijl daar helemaal geen wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan. Ze roepen maar wat. Dat is precies wat wij thuis over alle reclame zeggen. Ze roepen maar wat zij denken dat wij graag horen. En anders maken ze ons bang, goed voor hart en bloedvaten, want dat levert ook een sterke koopimpuls op bij de schuldbewuste consument. Europa vindt dat daar een einde aan moet komen.

En dus weet ik niet meer wat ik ervan moet denken. Jongeren blijken zich moeiteloos te kunnen redden als het over reclame gaat en volwassenen moeten door Europa in bescherming worden genomen. Het lijkt me een campagne. Nu nog het product.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden