Nieuws Voorlichtingscampagne

Campagne waarschuwt voor combinaties van voedselsupplementen en medicijnen

Beeld RV

Voedselsupplementen kunnen bepaalde medicijnen verzwakken of versterken. Weinig mensen weten dat.

Een energieboost door een ginseng tablet of een dosis Sint-Janskruid tegen een sombere stemming? Half Nederland slikt geregeld voedingssupplementen. Maar weinigen weten dat dit de werking van medicijnen kan verzwakken of versterken. Ook andere negatieve bijwerkingen kunnen optreden. Daarom startte NPN, de branchevereniging voor voedingssupplementen, gisteren een campagne om te waarschuwen voor kwalijke combinaties.

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) wees vier jaar geleden al op de risico’s van het innemen van kruidenpreparaten naast medicijnen. NPN en het Instituut Verantwoord Medicijngebruik (IVM) bundelden vorig jaar de wetenschappelijke inzichten over de wisselwerkingen tussen vier voedingssupplementen en medicijnen. Het resultaat goten ze in de factsheets voor zorgprofessionals. “Zo hoopten we meer houvast aan artsen en apothekers te bieden“, laat PR-manager Wilma van Dormalen weten. Sinds gisteren bestaat ook een praktische vraag- en antwoordversie voor patiënten.

In de brochure “Medicijnen en voedingssupplementen. Tegelijk gebruiken?” staan de gevolgen van gelijktijdig gebruik van ginseng, ginkgo, echinacea, tryptofaan en sint-janskruid en medicijnen op een rij. Ginseng gaat bijvoorbeeld niet goed samen met antistollingsmedicijnen, dat vergroot de kans op bloedingen. De kalmerende tryptofaan kan beter niet gecombineerd worden met antidepressiva. Dat kan het concentratievermogen aantasten en leiden tot de rusteloosheid en misselijkheid.

NPN en het IVM roepen patiënten op om hun arts en apotheker altijd te informeren over het gebruik van kruidenpreparaten. Met de brochure hoopt de NPN-directeur Saskia Geurts zo veel mogelijk mensen hiervan bewust te maken. 

Lees ook:

‘Kruidenpreparaten mogelijk gevaarlijk in combinatie met medicijnen’

Een aantal kruidenpreparaten kan bij gebruik in combinatie met geneesmiddelen gezondheidsrisico’s veroorzaken. Daarvoor waarschuwt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) vandaag. Vooral met sint-janskruid is het oppassen geblazen.

Kruidenpreparaten zijn niet zo onschuldig als gedacht

Het bijwerkingencentrum Lareb ontving de laatste twintig jaar 518 keer een melding over mensen die een dergelijk alternatief middel hadden genomen. In 55 gevallen bleek het te gaan om ernstige bijwerkingen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden