Campagne veilig vrijen viert vierde lustrum

(Novum) - De mediacampagnes voor veilig vrijen bestaan twintig jaar. Soa Aids Nederland trapt maandag voor het tweede achtereenvolgende jaar een campagne af met de slogan 'Verneuk je nieuwe relatie niet met een oude soa'. In 1987 begon het nog met de aloude metafoor voor seks: een animatie van een bloemetje en een bijtje.

Vrijwel iedereen weet vandaag de dag wat seksueel overdraagbare aandoeningen (soa) zijn, stelt Soa Aids Nederland. Gold dat in 1993 nog voor iets meer dan een op de tien jongeren, in 2005 was dat 95 procent. Bij jongeren die nog geen seksuele ervaring hebben ligt dat percentage overigens iets lager. In 1998 kende de helft van de jongeren hiv en aids. Dat was in 2005 opgelopen tot driekwart.

In 1997 was een op de vier jongeren bekend met de geslachtsziekte chlamydia, waarvan vrouwen onvructhbaar kunnen worden. In 2005 waren dat er drie op de vier. Toch is het aantal chlamydia- en gonorroe-infecties onder jongeren nog steeds hoog. Acht op de tien jongeren gebruiken bij een one-night-stand een condoom, maar als ze daarna weer seks met elkaar hebben zou het condoom al snel worden weggelaten. Jongeren handelen louter op basis van vertrouwen en zien geen risico's, geeft Soa Aids Nederland als verklaring.

Ruim de helft van de jongeren stopt binnen de eerste drie maanden van een relatie met condoomgebruik. In de laatste voorlichtingscampagne luidt het advies dat beide partners zich eerst moeten laten testen voordat ze besluiten geen condooms meer te gebruiken.

In 1987 werd gekozen voor het bloemetje en het bijtje, omdat seks toen nog meer in de taboesfeer lag. In 1993 werd de slogan 'Ik vrij veilig of ik vrij niet' gelanceerd. Soa Aids Nederland noemt dat de eerste massamediale campagne. Voor het eerst werd een condoom direct in beeld gebracht.

Campagnes die volgden hadden telkens een nieuwe leus, waarin de aandacht werd gericht op steeds een nieuwe doelgroep. "Wie laat zich dan ook naaien zonder condoom", was de leus tijdens de voorlaatste campagne. Nieuw in de Verneuk-je-nieuwe-relatie-niet-campagne is een poster met twee homoseksuele jongens.

De komende drie jaar worden 315 duizend jongeren tussen de 16 en 29 jaar uitgenodigd voor een chlamydiatest, maakte Soa Aids Nederland begin dit jaar nog bekend. Het is voor het eerst in Nederland dat zo'n grote groep jongeren wordt opgeroepen voor een soa-test. De helft van de mannen en zeventig procent van de vrouwen merkt niet dat zij deze seksueel overdraagbare aandoening hebben.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden