Campagne tegen mensenhandel richt zich vooral op jongeren

Een rapclip over mensenhandel? Een animatie? Een korte speelfim? Een reportage? De jongere die de beste clip over mensenhandel kan maken wint een reis naar Hongarije.

De wedstrijd is onderdeel van een nieuwe landelijke campagne tegen mensenhandel en uitbuiting, speciaal gericht op jongeren van vijftien tot vijfentwintig jaar. En de organisator, het Coördinatiecentrum Mensenhandel (Comensha), vertelt volgens voorzitter Martin Sitalsing niet wat er op het terrein van mensenhandel aan de hand is. De jongeren zelf moeten aan de slag gaan en hun verhaallijn of invalshoek kiezen. Zo hoopt Comensha dat ze gaan nadenken over mensenhandel en uitbuiting. De jongeren kunnen meedoen via de website www.sluitjeogenniet.nl, informatie wordt onder meer verspreid via scholen.

Uiteindelijk wordt de beste uitgekozen waarmee Comensha de boer op gaat om er landelijke bekendheid aan te geven. Ook krijgt de winnaar een educatieve reis naar Hongarije waar hij of zij ziet, leert en ervaart wat mensenhandel en uitbuiting inhoudt. Hongarije is momenteel één van de belangrijkste bronlanden voor slachtoffers van mensenhandel, vooral in de prostitutie.

Volgens het landelijk meld- en registratiepunt Comensha neemt het mensenhandel in Nederland toe. Het aantal (mogelijke) slachtoffers van mensenhandel - geregistreerd bij Comensha - is van 993 in 2010 gestegen naar 1222 in 2011, een stijging van 23 procent . Ook is er een stijging van het aantal cliënten dat een opvangplek nodig had. In 2011 heeft Comensha voor 280 mensen een plek gezocht, 54 meer dan in 2010.

NEDERLAND 11 'Maak jongeren bewust van mensenhandel'

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden