'Cafeïne helpt tegen kaalheid'

Klopt de claim in de commercial?

ALINA SEDEE

Cafeïneshampoo Alpecin zou haaruitval verminderen en haargroei stimuleren. Goed nieuws voor mannen, van wie maar liefst 70 procent kaal wordt. Alpecin is zo sterk dat één wasbeurt gelijkstaat aan zeventig koppen koffie, zegt de voorlichtster van fabrikant Kurt Wolff. Wetenschappelijk bewijs lijkt er genoeg, het middel is uitgebreid getest door onderzoeksbureau Derma Consult. Maar hoe geloofwaardig is een instituut dat 'wensen met betrekking tot claims matcht met optimale onderzoeken'?

Ids Boersma, als tricholoog verbonden aan de Intermedica Kliniek te Geldermalsen, bekeek de tests. "Ze zijn niet uitgevoerd door trichologen en niet gepubliceerd in grote tijdschriften. Soms stoelt resultaat op de subjectieve beleving van proefpersonen, of komt de conclusie van een haartrektest. Die zegt meer over de trekkracht van het individu dan over de toestand van de haren."

Bovendien, zegt Boersma, is het onzin om shampoogebruik na een half jaar te evalueren. "Voordat haar terugkomt, ben je een jaar of drie verder. De oorzaak van erfelijke kaalheid zit in de overgang van testosteron naar dihydrotestosteron. Er moet een stofje in de shampoo zitten dat dit proces remt. Cafeïneshampoo blokkeert die overgang niet. Dus werkt het niet."

De producent is echter overtuigd van de extreem krachtige werking van de shampoo. Om dat te onderstrepen deed hij - met een persbericht - een dringende waarschuwing aan topsporters de deur uit: Alpecin wordt aangetoond in dopingtests. Directeur van de Dopingautoriteit Herman Ram: "Ik zag het via de nieuwsalert binnenkomen en dacht: weer iemand die wil meeliften op de dopinghausse. We kregen verontruste, maar vooral geïrriteerde reacties uit de sportwereld. Cafeïne staat namelijk al sinds 2004 niet meer op de dopinglijst. Dat hebben we de fabrikant ook laten weten."

Maar goed, producent van Alpecin wil beslist niet 'in verband worden gebracht met onsportieve praktijken'. Kort nadat wielrenner Michael Boogerd zijn dopingzonde opbiechtte, verruilde Alpecin de slogan 'doping voor je haar' voor een neutralere slagzin.

Een handige truc die we onlangs ook zagen bij Nutrilon: je gaat in een open brief of persbericht door het stof, wacht tot de journalisten erop af komen en int dan gratis publiciteit. Dát werkt dan weer wel.

undefined

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden