CaDance opent met grote kwaliteitsverschillen dans

DEN HAAG - Behalve directeur van het Haagse Korzotheater is Leo Spreksel ook de initiator en organisator van het CaDancefestival, dat deze maand zijn vijfde editie beleeft. Daarmee trad hij in de sporen van dansprogrammeur Marc Jonkers, de man die jaren geleden het Spring Dance Festival in Utrecht begon.

Eerlijkheid gebiedt: de rek raakt er in Utrecht uit, terwijl het Haagse herfst-alternatief steeds interessanter wordt. Spreksel, die zelf de opleiding dansexpressie volgde, heeft een ruim hart, gewillig oor, goede neus voor dansexperiment. Hij houdt ook echt van pure dans en weet de waarde van haar kwetsbare poëzie te schatten. Ook het Korzotheater kwam die open geesteshouding en praktische dansbetrokkenheid ten goede, want het gerenoveerde theatertje werd een ware trekpleister en een halteplaats voor geestdriftige dansers, uit binnen- en buitenland.

Tot eind november worden in het deze week begonnen CaDance Festival vijftien premières uitgebracht. Spreksel zelf is ondertussen een gewaarschuwd man, want vorige edities leerden hem dat dansmakers de neiging hebben in de valkuil van eigen dansdrift trappen. Het axioma minder = meer is niet allen bekend of wordt botweg ontkend. Dit jaar werd daarom doelbewust de hou het kort-formule door de festivalorganisator geïntroduceerd. In de programma's 'Kort I en II' worden per avond drie choreografen samengebracht, elk met een produktie-limiet van twintig tot veertig minuten. Ladies first, zo blijkt, want het spits werd afgebeten door twee vrouwen: de reeds door de wol geverfde Anouk van Dijk (thans werkzaam bij Pretty Ugly Dance Company van Amanda Miller) en de net van de School voor nieuwe dansontwikkeling afgestudeerde Eveline Altena.

Met haar 'Hart, kwink, moker' leverde Van Dijk drie typisch vrouwelijke variaties van dat verlangen om op de vleugels van dans mee te zweven, via een trio voor Daniela Graca, haarzelf en Nicole Pelsi. Die titel is zeer raak, maar had ook 'Sensueel, schalks, serieus' kunnen zijn. In uiterste concentratie combineren de drie danseressen hun gevoel voor poëtisch gefluister, oosterse meditatie en onvervalst expressionisme. Hun fysieke beheersing (via codes die ons onthouden blijven) weerhoudt hen niet van alle mogelijke stuiptrekkingen, krampachtige poses of gesidder dat door het hele lichaam trekt. Even dacht ik terug te zijn in de jaren zestig. Ten onrechte, want wat toen voor almachtige vrijheid-blijheid doorging is nu veel geserreerder en gepolijster, al ligt het dwepen met geestverruimende tempelsferen wel op de loer. Kort is Van Dijks compositie zeker niet. De veertig minuten worden niet waargemaakt en het hoogtepunt is al halverwege bereikt.

Ronduit teleurstellend is het debuut van Eveline Altena met een duet voor Bianca Tan en Marlies Veldman. Van de vleugels van dans wil zij niets weten. Altena mikt op een staccato pantomimische act, waarin alledaagse bewegingen even vorm- als inhoudsloos blijven. Blèren met uitgestoken tong en ongeduldig trappelende voeten proeft als een slok koudgeworden thee.

Hoe verademend het kijken naar academisch getrainde danslichamen in een stroom van voortkabbelende poses, glasheldere balansen en strakke patronen kan zijn, liet Ted Brandsen zien. Deze ex-danser van Het Nationale Ballet, die thans freelance choreograaf is, toont zijn ambachtelijk kunnen. Zijn sextet voor de zeer capabele dansers van Stichting Geranium (op een compositie van Harry de Wit op de tekst 'Raining' van Ferando Pessoa) heeft geen andere pretenties dan loutering door zuiver danswater. Brandsens bron deed mij herhaaldelijk denken aan Merce Cunninghams 'Ocean' van het recente Holland Festival: ook hier een slap aftreksel, maar wel een zalving van het oog. Ronduit verrassend was de flirt met New Age van Harry de Wit, met gitarengetokkel en -gefluister over het geluid van stilte en de vredescheppende vermogens van regen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden