cabaret

Stadsschouwburg Amsterdam t/m 25/11; aanvang 12.30 uur

'Herr Küstner, wo bleibt das Positive?', vroegen lezers van het literaire, journalistieke en satirische werk van Küstner (1899-1974) dikwijls aan hem. Hij antwoordde dan dat het beter is dat schrijvers de burgers op tijd schrik aanjagen, dan dat luchtalarmen het te laat doen. Verontrusting is het thema in zijn werk.

Verschillende theatergezelschappen grepen de viering van vijftig jaar bevrijding aan voor een programma met werk van Küstner en maakten een vergelijking tussen de vooroorlogse situatie in Duitsland en het fascisme dat nu weer de kop opsteekt. Van cabaretière Ellen Pieters, medewerkster aan het VARA-programma 'Spijkers met koppen', verwachtte ik een soortgelijke invalshoek.

In plaats daarvan brengt zij met Istvàn Hitzelberger en pianist Nico van der Linden en onder regie van Gerrie van der Klei, een opmerkelijk luchtig programmaatje met monologen, crosstalks, danspasjes, sololiedjes en duetten over liefde en verlangen, eenzaamheid en weemoed.

Waarom vertolken twee Nederlanders Küstner in het Duits? Veel van zijn satirische werk is immers gedegen vertaald door auteurs als Ernst van Altena en Herwig Hensen. Maar vooral zat ik mij drie kwartier lang af te vragen: 'Frau Pieters und Herr Hitzelberger, warum núr das Positive?'

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden