Opinie

Cabaretier Jochem Myjer: 'Unk-unk-unk met de beat mee'

Wanneer cabaretier Jochem Myjer (23) in zijn programma 'Gegabber' zegt even wat rust te willen, laat hij stevige housemuziek uit de boxen knallen, terwijl de stroboscoopverlichting driftig flikkert. Zo'n tien seconden danst hij heftig. Dan stopt hij, blijkbaar 'uitgerust' genoeg: 'Een mooi nummer. Als ik begraven word, dan weet ik het wel.'

Anderhalf uur lang schiet Myjer met mitrailleursnelheid act op act de zaal in. Snelle grappen, geen pauzes. Nergens. Kleine ergernissen en absurde verhalen. Uiteenlopend van de levensloop van een zandkorrel tussen Pamela's billen tot de moed van een tekkel in identiteitscrisis. En daarnaast een kanonnade aan geweldige imitaties, die al zijn afgelopen voor je doorhebt wie nu weer voorbij kwam zeilen.

Vorige week speelde Myjer, winnaar van het Groninger Studenten Cabaret Festival 1997, zijn laatste voorstelling van dit seizoen. Maar wegens enorm succes zijn er vanaf september al ruim tachtig reprises geboekt. Overal zitten de zalen vol met jongeren die hem toejoelen alsof ze hem al jaren kennen. En dat terwijl het pas zijn eerste avondvullende programma is.

Jochem Myjer: ,,Ik heb geen idee waar ze allemaal vandaan komen. Jonge cabaretiers zijn 'in'. Wij halen qua publiek de meer ervaren cabaretiers in. Ik sta ineens ook in jongerenbladen. In zo'n rubriek met 'Hot' en 'Not' sta ik onder 'Hot'. Het leuke is dat de jongeren mijn voorstelling stimuleren. Het ziet er gaaf uit met mooie lichteffecten en zo, en ze herkennen gewoon alles. Dat vinden ze heftig. 'Iedereen heeft een klein gabbertje in zich, maar het zit vast', zeg ik in mijn programma. Het is net je hartslag. De voorstelling is gewoon unk-unk-unk, met de beat mee. Ik hou de snelheid erin door op elke beat een andere indruk van deze tijd te geven; een tijd van houseparty's, drugs, en vooral feesten.''

,,Ik noem mijn stijl het 'gáán-cabaret', dat hebben Bert Visscher en ik bedacht. Hij is echt mijn beste maatje in Groningen en een beetje mijn mentor. Maar niet zozeer mijn voorbeeld, want zijn programma is heel anders. Maar wat wij gemeen hebben is echt gáán en knallen, snelheid houden en alleen maar feesten. Het publiek komt vaak gestresst het theater binnen en gaat vrolijk naar buiten. Dat vind ik leuker dan dat ze nadenkend weggaan, van 'goh, wat zei hij toch voor moois over het leven?'. De lach van het publiek is het enige wat mij voldoening geeft. Dat komt ook door mijn onzekerheid. Ik heb op het podium wel een grote mond, maar 's nachts heb ik nachtmerries van wat fout kan gaan. Ik durf gewoon niet dieper op dingen in te gaan. Laat staan een stilte te laten vallen of iets serieus te zingen. Soms probeer ik een mooi liefdesliedje te maken, maar dan vind ik het weer zo'n Marco Borsato-achtige tekst worden, dat ik het belachelijk ga maken. Ik trek alles in het extreme.''

Dat doet Myjer niet alleen met zijn teksten. Als hij zijn mond opent, is dat van oor tot oor. Strekt hij zijn armen, dan staan ze gespannen als een boog en twee minuten na aanvang loopt het zweet van zijn lijf. ,,Ja, ADHD hè. Ik ben hyperactief. Ik kan nauwelijks stilzitten en ben totaal chaotisch. Maar ik vergeet geen teksten, en ik vind het gaaf om op het toneel veel te bewegen en keihard te knallen. Met mijn snelheid hou ik de aandacht vast. Ook in mijn tweede programma. Dat moet nòg heftiger worden, heel strak met video en zo.''

Bang dat de roem naar zijn hoofd stijgt is Myjer niet. ,,Daarvoor heb ik genoeg mensen om me heen die 'ho' roepen als ik zit te kicken. En een andere kant van populair zijn: ik heb een hele vette stalker. Die meid geeft me condooms en staart me elke voorstelling vanaf de eerste rij aan. Echt helemaal gek. Maar die komt er nu dus niet meer in.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden