C&A komt mogelijk in Chinese handen

Entree van de C&A-vestiging in de Duitse stad Bremen. Beeld EPA

Kledingconcern C&A heeft al filialen in China. Nu wordt het volgens Der Spiegel verkocht aan een Chinese partij. Dat hadden de gebroeders Clemens en August niet kunnen denken.

Winkelketen C&A heeft haar vizier op China gericht. Vandaag meldde het Duitse weekblad Der Spiegel dat de Nederlandse ondernemersfamilie Brenninkmeijer van plan is het in 1841 opgerichte kledingbedrijf te verkopen aan een Chinese partij. Een volledige verkoop van C&A zou opvallend zijn, een partnerschap in China ligt meer voor de hand.

Want dat C&A, met 130 vestigingen in Nederland, kijkt naar een mogelijkheid om zijn zaken in China uit te breiden, lijkt evident. De Zwitserse holding achter C&A, Cofra, liet in een verklaring weten dat er wordt gekeken naar de mogelijkheden om te ‘accelereren’ op groeimarkten zoals China, en op digitaal vlak. Samenwerking en andere vormen van externe investeringen kunnen hier een onderdeel van zijn, aldus het bedrijf.

C&A heeft al 75 winkels in China. Een vervolgstap in dat land zou de winkelketen niet misstaan, zegt retaildeskundige Dirk Mulder van ING. “China is een interessante en heel grote markt. Chinese gezinnen hebben steeds meer te besteden en C&A is wereldwijd nog altijd een van de grootste ketens in de segmenten kinderkleding en gezin."

Online

Maar online kan C&A volgens Mulder nog veel winnen. “Ik weet niet met welke partij er gesproken wordt maar een e-commercebedrijf zou C&A verder kunnen helpen. Webwinkels zijn technologiebedrijven die pas later kleding zijn gaan verkopen. Zij weten de klant perfect te benaderen op basis van bijvoorbeeld zoekgedrag. De moderne consument verwacht dat winkel en online steeds beter met elkaar geïntegreerd zijn, maar voor een traditionele winkelketen als C&A is die omslag heel moeilijk. Zo’n partnerschap zie ik dus wel voor me.”

Een volledige verkoop van C&A door de Brenninkmeijers ligt niet voor de hand. De gefortuneerde familie (met een geschat vermogen 22 miljard euro) stond aan de wieg van het bedrijf en heeft veel van de waardevolle winkelpanden in eigen bezit. Dat is meteen een belangrijk verschil met een andere Nederlandse winkelreus, het in 2016 omgevallen V&D. Dat concern kreeg het aan de stok met verhuurders en werd van binnenuit uitgehold door private investeerders.

Gesloten

Hoe C&A er momenteel voorstaat, is onbekend. De organisatie is gesloten en resultaten zijn niet openbaar. Toch liet de Europese topman Philippe Brenninkmeijer in een zeldzaam interview met het Duitse tijdschrift Textilwirtschaft twee jaar geleden doorschemeren dat de winkelketen worstelde met een dalende omzet en te lage winsten. De topman kondigde aan dat het kledingconcern een miljard euro zou uittrekken om te vernieuwen. In Nederland sloot onder meer een beeldbepalende vestiging aan het Vredenburg in Utrecht.

Retaildeskundige Paul Moers vraagt zich daarom af of in China de redding ligt voor C&A. “In China lopen ze niet te slapen”, zegt Moers. “Ja, China houdt van westerse merken, maar C&A is een uitgeblust merk, afgetroefd door winkelketens als H&M, Zara en Primark. Het bedrijf heeft veel te laat zijn bakens verzet en doet tegenwoordig stoffig en oubollig aan. Het is moeilijk om dat imago weer op te pimpen.”

Lees ook: Kledingpionier in ‘gewoon voor weinig’

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden