Review

BZZLLETIN

Het werk van de Vlaamse schrijver Peter Verhelst (1962) is niet onomstreden. Er zijn mensen die het eenvoudigweg niet kunnen lezen, omdat ze het spoor bijster raken of in het geheel geen spoor kunnen ontwaren in deze geschreven chaos. Maar er zijn ook lezers die zich haast lichamelijk aangesproken voelen door de heftige beeldenstroom waar Verhelst het patent op heeft en het begrijpen ervan niet noodzakelijk vinden: zijn boeken moet je als in trance ondergaan.

Het is goed dat het tijdschrift Bzzlletin een heel nummer wijdt aan het fenomeen Verhelst, want deze schrijver schreeuwt om inlichtende commentaren. Het schijnt dat de Vlaamse schooljeugd zijn boeken massaal leest en dus moeiteloos valt voor dit extreme postmodernisme. De meeste lezers echter worstelen met de vraag hoe Verhelst gelezen moet of kan worden. Yves van Kempen bespreekt de eerste drie romans, 'Vloeibaar harnas' (1993), 'Het spierenalfabet' (1995) en 'De kleurenvanger' (1996). Hij ontsteekt werkelijk enig licht in deze duisternis. Een onvoorwaardelijke overgave aan 'de niet aflatende woordenstroom' acht hij noodzakelijk, bij het lezen van Verhelst. Arie Storm, die 'Tongkat' (1999) en 'Memoires van een luipaard' (2001) nader beschouwt, ziet ze als gesloten systemen, zonder ingang en uitgang. De kortademige stijl van Verhelst versterkt nog 'het claustrofobische gevoel dat je aan zijn boeken overhoudt'. Interessant is het essay van Marc Reugebrink, die diepgaand het postmodernisme van deze schrijver wikt en weegt en zich afvraagt welke leeswijze de geëigende zou kunnen zijn. Ron Elshout en Lucas Hüsgen hebben het over Verhelsts poëzie en Willem Broers en Peter de Nijs gaan in op de rol van de beeldende kunst in diens werk. Een nuttig nummer.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden