Buurtsuper brengt dorpsgevoel terug

Veel inwoners van Hensbroek komen graag bij de nieuwe supermarkt. Beeld Olaf Kraak

Het dorp had geen ziel meer. Het postkantoor was al heel lang weg, net als de bank. Daarna verdween de snackbar, slager en supermarkt, alweer ruim tien jaar geleden. Succesvol ondernemer Pierre Komen, die dertig jaar in Hensbroek heeft gewoond, zag het met lede ogen aan. Hij ging in gesprek met de gemeente. En met resultaat. De 1500 inwoners van Hensbroek hoeven sinds september het dorp niet meer uit voor een brood, een krop sla, fles frisdrank of zak snoep.

"Het leeft enorm", vertelt Jeannine Loos (44), die drie dagen per week de nieuwe buurtsuper 'Alle Hens' draaiende houdt. "Iedereen in het dorp is razend enthousiast." Op de drie andere dagen werkt Liesbeth van der Lee (59). De twee betaalde krachten worden af en toe vervangen door drie vrijwilligers. Dat zijn twee gepensioneerde dames uit het dorp en een jonge vrouw uit Ursem met een uitkering die terug wil keren op de arbeidsmarkt.

De werknemers doen alles; ze bestellen dagelijks de verse producten - 'filet american verkoopt wel op vrijdag en zaterdag, niet op maandag' - ze doen de administratie, vullen de vakken, maken schoon en staan achter de kassa. Met drie dikke truien aan schenkt Loos een kopje koffie in. "Het is hier koud, ja. Dat komt vooral doordat de deur openstaat, maar ik weiger die dicht te doen. Dat vind ik niet gastvrij. Ik wil dat mensen makkelijk binnen lopen."

Uitzondering
Dat gebeurt ook. In een uur tijd op donderdagmiddag komen zes klanten binnen, vooral oudere vrouwen en jonge moeders. De meesten voor een vergeten product of voor iets vers. Eén cliënt doet voor 27 euro boodschappen. Dat is meer uitzondering dan regel. Voor de grote boodschappen gaan de Hensbroekers toch nog naar een grotere supermarkt elders.

"Mensen doen wel echt hun best om hier iets te kopen", zegt Loos als ze 1 euro afrekent voor de spruitjes van de bejaarde buurvrouw die bijna dagelijks iets koopt. En de twee werknemers doen hun best het aanbod zo goed mogelijk aan te passen aan de wensen. Zo hebben ze sinds kort paracetamol en condooms. Daar was vraag naar.

Toch lijken de producten vooralsnog bijzaak. Het dorpsgevoel is belangrijker, constateert Loos. "Er was hier niets meer. Nu hebben de mensen weer een loopje, kunnen ze weer een praatje maken. Dat kon alleen nog op het schoolplein. Ook kinderen komen trouwens voor een boodschap. Dat is iets wat ze helemaal niet kenden; zelf een pak melk kopen. Zo leuk."

Kleine winstmarge
De winkel is klein, zo'n 80 vierkante meter. De muren en het plafond zijn netjes opgeknapt. Op de vloer liggen nog de authentieke grijswitte tegeltjes uit de oude slagerij. Veel groente komt van lokale tuinders. De meeste producten koopt Alle Hens bij de firma Van Tol, die gespecialiseerd is in het leveren aan kleine buurtwinkels.

Het vlees bij Alle Hens komt nu van de slager uit het grotere buurdorp Obdam. Het wordt verkocht voor dezelfde prijs als in Obdam zodat er geen concurrentie is. De winstmarge is dus klein, maar daar gaat het Piere Komen (60) ook niet om.

"Als we quitte draaien, vind ik het prima", vertelt de ondernemer die groot werd in de industriële reiniging en flink wat vastgoed heeft. Hij kocht jaren geleden dit lege winkelpand aan de Dorpsweg tegenover het café en de kerk en bouwde er na jaren onderhandelen met de gemeente appartementen omheen. Later volgde toestemming voor de winkel.

De eerste uitbreiding is al aanstaande. Er komt bij Alle Hens een take-away. Vanuit de restaurants in Alkmaar en Hoorn, die Komen bezit, worden vers bereide maaltijden aangeleverd. De ondernemer hoopt dat het aanslaat. De dorpelingen kopen - ondanks al het enthousiasme - nu echt nog te weinig. Komen: "De omzet moet wel stijgen". Want anders? Verdwijnt de buurtsuper dan weer? Daar wil de eigenaar niet op vooruit lopen. Diplomatiek zegt hij: "Daar gaan we niet vanuit".

Minder supermarkten in dorpen

De afgelopen tien jaar hebben zeker vijfhonderd kleine supermarkten hun deuren gesloten. Dat weet het Vakcentrum, de brancheorganisatie voor zelfstandige supermarkthouders. Hierdoor raakten meer dan honderd dorpen hun enige supermarkt kwijt. Ze kunnen de concurrentie vaak niet meer aan met de grotere winkels in de regio. In sommige dorpen blijven supermarkten open dankzij hulp van vrijwilligers. Uit onderzoek blijkt dat een supermarkt alleen commercieel haalbaar is bij meer dan 1500 inwoners.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden