Buitenveldertbaan: draaiing wel veiliger

In Podium van 25 september zet beroepsvlieger drs. D.H. van der Laan zich fel af tegen het plan van het Tweede-Kamerlid Rob van Gijzel (PvdA) de Buitenveldertbaan van Schiphol 45 graden te draaien. Hij krijgt hierin bijgevallen van drs. A. de Groot (Trouw 5 oktober). Reden: vliegtuigen zouden bij een zuidwesterstorm niet meer veilig op Schiphol kunnen landen.

Dit moet een vergissing zijn. Want bij een zuidwesterstorm hoeft helemaal niet op een al dan niet gedraaide Buitenveldertbaan geland te worden, dit kan ook op de Zwanenburgerbaan gebeuren. Deze baan en de Buitenveldertbaan maken immers een zelfde hoek ten opzichte van het zuidwesten. De Zwanenburgerbaan ligt zelfs nog enkele graden gunstiger.

Schiphol zelf overigens noemt de Buitenveldertbaan een noodzaak als het gaat om westerstormen (Trouw 17 september). Ook dit is relatief, want stormdepressies naderen Nederland uit alle richtingen tussen zuidwest en noordwest. Metingen op Schiphol over een periode van 25 jaar wijzen bovendien uit dat de hoogste windsnelheden bij noordwesterstormen worden bereikt. Een en ander is te vinden in een studie van het KNMI, uitgegeven in 1983 bij de Staatsuitgeverij.

Het draaien van de Buitenveldertbaan in noordwestelijke richting hoeft daarom nog niet zo gek te zijn. Er kan dan tegen de wind in geland worden.

Maar het belangrijkste wat bereikt wordt, is natuurlijk dat geen vliegtuigen meer over de Bijlmer, Buitenveldert en Amstelveen hoeven te vliegen. Terwijl ook de reizigers op station Duivendrecht - dat wordt een van de drukste stations - en de 55 000 toeschouwers in het nieuwe Ajax-stadion geen vliegtuigen meer te duchten hebben. Nu liggen ze precies in de vuurlinie.

Soms blijken echter ook de bestaande banen niet te voldoen en wordt stiekem op de andere kant van de Kaagbaan (landingsbaan 24) geland. Kennelijk zonder dat naar mogelijke effecten wordt gekeken. Er moet dan, alsof het niets is, dwars over Amsterdam aangevlogen worden. Het geval is dit bijvoorbeeld geweest tijdens de orkaanachtige zuidwesterstorm op woensdagavond 13 januari van dit jaar, waarbij windstoten met een snelheid van 120 tot 140 km per uur werden gemeten.

In het rampjaar 1992 werd 1762 keer dwars over Amsterdam aangevlogen en 26 194 keer over de Bijlmer. Een 'optimalisering van alle in het geding zijnde factoren', 'ruimte openhouden voor Schiphol', 'bestaande bebouwing verwijderen', is nodig. De Groot stelt het voor. Maar betekent dit niet dat of Amsterdam, of Amsterdam-Buitenveldert, de Bijlmer en een deel van Amstelveen tegen de grond moet? Kan het niet wat minder?

Het idee van een gedraaide baan is niet nieuw. De baan komt al voor in het eerste tangentiale banenplan uit februari 1949 van de gemeente Amsterdam. Je zou dus kunnen zeggen dat het een door de overheid goedgekeurde baan is. Amstelveen en Buitenveldert zouden vrij blijven van vliegtuigen. Later is door de inmiddels geprivatiseerde luchthaven Schiphol de beruchte Buitenveldertbaan bedacht. Goed is het in dit verband misschien nog te vermelden dat tot de bouw van de wijk Buitenveldert al in 1935 door de gemeente Amsterdam besloten is (Algemeen Uitbreidingsplan Amsterdam).

Het draaien van de Buitenveldertbaan betekent wel dat Zwanenburg meer vliegtuigen te verwerken krijgt. Teruggebracht zou dit kunnen worden door ook de Zwanenburgerbaan (enkele graden) te draaien. Het Nationaal Lucht- en Ruimtelaboratorium (NLR) heeft berekend dat bij een dergelijke geringe draaiing de kansen op slachtoffers onder omwonenden daar dan aanzienlijk dalen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden