Buitenstaanders vallen in de prijzen

Slumdog Millionaire director Danny Boyle met Rubiana Ali. (AP) Beeld
Slumdog Millionaire director Danny Boyle met Rubiana Ali. (AP)

Het sloppenepos ’Slumdog Millionaire’ is met acht Oscars de grote winnaar geworden van de 81ste Oscaruitreiking.

Het podium van het Kodak Theatre in Los Angeles stroomde vol, toen maandagochtend tegen 06.00 uur de ontknoping van een lange Oscarnacht kwam. Het in Mumbai (Bombay) gesitueerde sloppenwijksprookje ’Slumdog Millionaire’ won na zeven Oscars voor Beste Regie, Scenario, Camerawerk, Montage, Soundtrack, Liedje en Geluidsmix uiteindelijk ook de Oscar voor Beste Film.

Normaal gesproken neemt alleen de producent de Oscar voor Beste Film in ontvangst, maar omdat voor de Oscaruitreiking een groep acteurs uit India was ingevlogen, werd het een bonte finale waarbij de Indiase kindacteurs niet ontbraken. ’Slumdog Millionaire’ maakte zijn favorietenrol dus meer dan waar. Op de Geluidsmontage na, werden alle nominaties verzilverd. En dat is op zich opmerkelijk voor een film zonder grote sterren die bovendien – naar Hollywood maatstaven – slechts een schijntje kostte (15 miljoen dollar).

De Engels-Amerikaanse coproductie onder regie van de Britse regisseur Danny Boyle gaat over een arme weesjongen uit de sloppenwijken van Mumbai die meedoet aan de Indiase versie van het spelprogramma ’Weekend Millionairs’. Als een soort dickensiaans sprookje, voortgestuwd door de muziek van de tweevoudig bekroonde Bollywood componist A.R. Rahman, verovert het drama de harten van het publiek.

Maar eerlijk is eerlijk, veel concurrentie hadden de Britten niet. ’The Curious Case of Benjamin Button’ was weliswaar genomineerd voor dertien Oscars, maar de film van David Fincher waarin Brad Pitt wordt geboren als oude man en sterft als baby, werd door niemand als hoogtepunt ervaren. De film kwam er als grote, dure, vooruitgeschoven productie zelfs bekaaid van af. Van de dertien nominaties werden er slechts drie verzilverd: Art Direction, Make-Up en Visuele Effecten.

Het ontroerendst was wel de toespraak van Kate Winslet (33) die na vijf eerdere nominaties eindelijk de Oscar voor Beste Actrice kreeg, en die haar vader opriep om te fluiten, omdat ze niet wist waar hij in de zaal zat.

In ’The Reader’ van de Engelse regisseur Stephen Daldry speelt Winslet de Duitse kampbewaakster Hanna Schmitz die na de Tweede Wereldoorlog terechtstaat. De film verschijnt 2 april in de Nederlandse bioscopen.

Een aangename verrassing was dat de Oscar voor Beste Acteur niet naar de torenhoge favoriet Mickey Rourke ging (voor zijn comeback in ’The Wrestler’), maar naar Sean Penn (48), voor zijn rol van Harvey Milk, het eerste openlijk homoseksuele gemeenteraadslid van San Francisco, die in 1978 werd vermoord. Penn greep de gelegenheid aan te pleiten voor gelijke rechten voor homoseksuelen, iets wat de jonge, duidelijk geëmotioneerde scenarist van de film ook had gedaan bij het in ontvangst nemen van zijn Oscar. De makers van ’Milk’ – na ’Slumdog Millionaire’ de film met de belangrijkste prijzen – kwamen daarmee met het meest politieke standpunt van de avond.

Eveneens verrassend was de Oscar voor Beste Buitenlandse Film, die ging niet naar de Franse schoolklasfilm ’Entre les Murs’, de Duitse RAF-film ’Der Baader Meinhof Komplex’ of de wonderlijke Israëlische oorlogsanimatie ’Waltz with Bashir’, maar naar het vrij onbekende Japanse drama ’Departures’, over een Japanse cellist die na het uiteenvallen van zijn orkest opeens werkloos is.

De Oscar voor Beste Documentaire werd ook niet gewonnen door ’Encounters at the End of the World’ van Werner Herzog, maar door ’Man on Wire’ van James Marsh, het spannende portret van (evenwichts)kunstenaar Philippe Petit, de Fransman die in 1974 op een draad tussen de Twin Towers in New York balanceerde.

Zoals verwacht won Penélope Cruz (34) de Oscar voor Beste Actrice in een Bijrol voor haar optreden als Spaanse furie in Woody Allens ’Vicky Cristina Barcelona’. Verder werd Heath Ledger (1979-2008) postuum bedacht met de Oscar voor Beste Acteur in een Bijrol, voor zijn optreden als The Joker in de Batmanfilm ’The Dark Knight’. Zijn Oscar werd door zijn ouders en zijn zus in ontvangst genomen, in naam van zijn driejarige dochtertje Matilda. Sean Penn pinkte daarbij een traantje weg.

Het was wel een beetje de avond van de ’outsiders’, van de Britten die met een Indiaas sloppenepos de meeste Oscars wegkaapten, en die hun Kate eindelijk bekroond zagen. Aan de recessie, die niet aan Hollywood voorbij gaat, werd door spreekstalmeester Hugh Jackman slechts vluchtig gerefereerd. Obama werd door Sean Penn welgemeend een ’elegante man’ genoemd, en ook Tina Frey verscheen even op het toneel, met komiek Steve Martin. Jolig ging het er ook aan toe bij de presentatie van de ere-Oscar aan de oude Jerry Lewis, die nog eens een grimas trok.

Maar de wrangste grap werd gemaakt door Ben Stiller, die met een grote pluizige baard en een zonnebril op het podium verscheen, als een lookalike van Joaquin Phoenix die vorige week nog een onnavolgbaar zot tv-optreden had bij David Letterman, duidelijk verward, alsof hij onder de drugs zat. Bizar om een verwarde man zo te parodiëren. Of zou Ben Stiller meer weten? Dat het om een grap gaat?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden