Buitenlandse bedrijven azen op Talpa

Onbekend of De Mol zijn mediaconcern ook echt verkopen wil. Verlies Talpa in 2012: 59 miljoen.

Buitenlandse mediaconcerns hebben belangstelling getoond voor Talpa, het mediabedrijf van John de Mol, dat tv-programma's als 'The Voice', 'Ik hou van Holland' en 'Utopia' bedacht.

Of het tot een verkoop komt, is nog ongewis. Een woordvoerder van Talpa wil niet zeggen of De Mol zijn bedrijf wil verkopen.

Dat er potentiële kopers zijn, beaamt hij wel. De belangstelling geldt alleen voor de poot die tv-programma's bedenkt en maakt - niet voor de radio- en tv-zenders. Als het tot een verkoop komt, is het de tweede keer dat De Mol een producent van tv-programma's voor veel geld van de hand doet.

Talpa richt zich, na het mislukken van de gelijknamige tv-zender (die later Tien ging heten) in 2007 vooral op het bedenken en maken van tv-programma's. Succesnummer is de talentenjacht 'The Voice' (oorspronkelijk: 'The Voice of Holland').

Er zijn in de wereld al ruim zestig versies van het programma gemaakt die in circa 160 landen worden uitgezonden. Daarmee is 'The Voice' 'hard op weg het meest verspreide format aller tijden te worden', zegt de woordvoerder van Talpa. Ook 'I love my country' ('Ik hou van Holland') is in trek.

De rechten op 'Utopia', de veelbesproken realityshow van Talpa, zijn tot nu toe aan vijf landen verkocht. Met andere landen wordt nog gesproken over de uitzendrechten.

Talpa zou niet de eerste Nederlandse tv-programmabedenker en -maker zijn die in buitenlandse handen komt. Eyeworks, het bedrijf van Reinout Oerlemans dat programma's als 'Sterren Springen', 'Obese', 'Oh Oh Cherso' en 'Sterren dansen op het ijs' ontwikkelde, kwam begin dit jaar in handen van mediagigant Time Warner. Naar verluidt betaalde het Amerikaanse bedrijf ongeveer 200 miljoen euro.

In 2011 kocht Warner Bros. ook al het Nederlandse productiebedrijf BlazHoffski. Dat is onder meer bekend van tv-programma's als 'De beste singer- songwriter van Nederland', '24 uur met...', 'De Rekenkamer' en 'Keuringsdienst van waarde'.

De grootste overname van een Nederlandse programmamaker dateert van 2000 en ook toen ging het om een bedrijf van John de Mol. Endemol, dat hij met Joop van den Ende had opgezet, werd toen voor 5,5 miljard euro verkocht aan het Spaanse Telefónica, dat grootse plannen had met tv via internet en telefoon.

Endemol dankte zijn faam (en De Mol en Van den Ende de hoge prijs voor hun bedrijf) vooral aan het tv-programma 'Big Brother', dat destijds in Nederland veel ophef veroorzaakte. De rechten werden daarna over de hele wereld verkocht.

Endemol was onder zijn Spaanse eigenaar weinig succesvol. In 2007 kochten De Mol en het Italiaanse Mediaset, eigendom van ex-premier Berlusconi, het bedrijf terug voor circa 3 miljard euro.

Talpa is verder eigenaar van de radiozenders Radio 538 en Slam FM en de mede-aandeelhouder van het televisiebedrijf SBS (SBS6, Net5 en Veronica). Ook voor SBS is belangstelling en wel van het Amerikaanse Discovery.

Talpa's omzet en winst over 2013 zijn niet bekend, maar in 2012 werd een verlies geleden van bijna 59 miljoen. Dat kwam doordat er 56 miljoen werd afgeschreven op SBS, dat toen dieprode cijfers schreef. In 2011 leed Talpa een verlies van 15,5 miljoen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden