'Buitenlanders doen bij V & D het licht uit'

Internationale investeerders doen mogelijk een bod op VendexKBB. De melkkoeien, zoals de Hema, en de aankleding van Jan des Bouvrie, zullen het noodlijdende V & D niet kunnen redden. En toch heerst er ook opluchting.

AMSTERDAM - V & D kwakkelt al vijftien jaar, maar de Nederlandse leiding durft het niet aan om het licht uit te doen. ,,Vandaar dat buitenlanders het gaan doen'', zo reageert CNV-bestuurder Geert Rijzinga, enigszins gelaten, op het bericht van donderdagavond dat het concern in gesprek is met internationale investeringsmaatschappijen die een bod overwegen op VendexKBB.

,,Topman P. Hamming en zijn medebestuursleden hebben nog te veel emotionele binding met dit icoon van de Nederlandse detailhandel. Daar begon het allemaal, in 1887, en lange tijd vormde het de kern van Nederlands grootste detailhandelsconcern VendexKBB'', aldus Rijzinga die het bedrijf voor de Dienstenbond CNV al twintig jaar volgt.

De mededeling dat VendexKBB met buitenlandse partijen praat verbaast hem daarom niet. ,,Alleen het tijdstip vind ik wat vroeg. V & D zit midden in een reorganisatie onder leiding van oud-Hema-topman Goeminne. Maar het zat er aan te komen. Ik ben wel blij met een kapitaalkrachtige partner. Ook bij het personeel proef ik opluchting. 'Eindelijk gebeurt er iets', dat gevoel.''

Rijzinga analyseert verder: ,,V & D draait niet, de winkels hebben geen uitstraling, de producten zijn het net niet. In oktober 2002 ging in Enschede een totaal vernieuwd en door Jan des Bouvrie aangekleed filiaal van start. Ook dat loopt niet echt. Je redt het niet met alleen maar een stoffeerder als Des Bouvrie.''

De CNV'er vreest voor V & D. ,,De leiding zegt dat Vendex alleen als geheel kan worden overgenomen, maar als het is verkocht gaat V & D eruit. En topman Hamming ook. Die heeft het veel te lang op zijn beloop gelaten.'' Financieel analist Ton van Ooijen van de SNS Bank is het met Rijzinga eens. ,,Het is erg onwaarschijnlijk dat het bedrijf na aankoop niet wordt opgesplitst. V & D gaat eruit. Dáár zit het probleem. En Hamming vliegt er onder de nieuwe bazen ook uit.''

Dat internationale investeringsmaatschappijen Vendex toch willen kopen komt volgens Van Ooijen door de sterke positie van het totale concern op de Nederlandse markt. ,,Ze verwachten rendement. Maar dat komt niet door V & D. Bij de consument is Vendex misschien nog gelijk aan V & D, maar dat is al tijden niet meer de kern. Dat is inmiddels Doe-het-zelf (Praxis, Brico), Mode (Claudia Strüter, Hunkemöller) en de Hema. En die draaien goed. V & D is nog aantrekkelijk vanwege al die panden op toplocaties.'' Van Ooijen vindt alleen dat de aandeelhouders er bekaaid afkomen. ,,Er is voorlopig 14 euro per aandeel geboden. Dat is het bedrijf alleen zonder V & D al waard. V & D zou geen waarde toevoegen? Dat lijkt me toch niet.''

Winkelexpert Herman Loykens, directeur van het Retail Management Center, vindt het vreemd dat de nieuwe V & D-baas Goeminne niet wat meer tijd is gegund om de winkels overhoop te halen. ,,Hij heeft twee jaar de tijd gekregen. Hij heeft nogal een reputatie en wat ik zo heb gezien is hij goed bezig. Dan na een halfjaar al dit bericht. Dat geeft weer veel onrust bij personeel en klanten, terwijl je die zo hard nodig hebt.''

Loykens vertrouwt de aankondiging van de Vendex-top niet erg. ,,Wat willen ze? De koers beinvloeden of werkelijk het concern verkopen. Maar dan is het niet logisch dat je er voortijdig mee naar buiten komt. Kennelijk willen ze hun eigen positie veilig stellen.''

De winkelkenner juicht het toe dat er een nieuwe investeerder komt. ,,Dat is gezond. Als hij maar gevoel voor retail heeft. Als dat zo is, kan ik het me niet voorstellen dat hij alles intact laat, zoals nu door de Vendex-top wordt gesuggereerd. Ze zijn uit op de gezonde delen van het concern.''

V & D heeft zijn langste tijd gehad, daar is ook Loykens van overtuigd.

,,Het traditionele warenhuisconcept waarin alles onder één dak te koop is, werkt niet meer. Ze worden aan alle kanten voorbijgelopen door ketens als Kruidvat, DA en Blokker, maar ook de tuincentra. Dat soort bedrijven voegt steeds meer branchevreemde producten toe. Zo verkoopt DA mandarijnen vanuit het idee: vitaminen is gezondheid en past bij DA. Ik zou me daarom ook goed kunnen voorstellen dat tuincentra straks groenten en fruit gaan verkopen. V & D zou zo'n thematische opzet ook kunnen gaan hanteren. Per etage een ander thema. Ze hebben er prachtige locaties voor. Iedere retailer zou daar willen zitten.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden