’Buitenaardse’ boot voor olympisch zeilduo

Met een nieuwe boot verwacht het zeilduo Berkhout/De Koning een beslissende voorsprong te nemen op de concurrentie. Er werd anderhalf jaar aan het olympische vaartuig gewerkt.

Met een hightech boot hoopt het Nederlandse zeilduo Lobke Berkhout en Marcelien de Koning deze zomer in Peking een olympische medaille te veroveren. Daarvoor ging het koppel secuur te werk – een boot is voor zeilers immers net een levend wezen, met een ziel en eigen merkwaardigheden. „Toen ik er voor het eerst instapte, dacht ik alleen: het vaart”, zegt Berkhout. „Nu weet ik dat hij heel specifieke eigenschappen heeft.”

De zeilboot werd de laatste anderhalf jaar ontwikkeld in samenwerking met chemieconcern DSM, dat zich de innovatiepartner van NOC-NSF noemt. Gisteren werd de boot door Erica Terpstra, voorzitter van de sportkoepel, onthuld. De naam ’Krypton’ verwijst naar de planeet waar stripheld Superman vandaan zou komen. „Het is dan ook een buitenaardse boot’’, aldus Berkhout.

Het chemieconcern zorgde er met ijzersterke vezels voor dat de romp van de boot 120 procent stijver is dan de boten waarmee de concurrentie in de 470-klasse vaart. Volgens Edwin Hendriks van DSM is dat een ’bizarre verbetering’. „Een enorme sprong voorwaarts. Zeker voor een klasse die al 40 jaar bestaat.”

De belangrijkste opdracht voor de bouwers van de nieuwe boot was een vaartuig te ontwikkelen dat in de Chinese wateren rondom Qingdoa, waar de zeilers tijdens de Olympische Spelen neerstrijken, zo goed mogelijk presteert. De verwachting is dat het zeiltoernooi wordt afgewerkt onder niet optimale omstandigheden, met vooral een gebrek aan harde wind.

„Daarom heeft de boot een wat rondere romp”, legt Berkhout uit. „Daardoor liggen we wat hoger op de golven en kunnen we meer snelheid ontwikkelen. In deze boot zijn we lichter, stabieler en sneller. Wat wil je nog meer?”

De vezels van DSM werden niet alleen verwerkt in de romp van de olympische zeilboot. Ook in het touwwerk en in de zeilen is de vezel Dyneepo (vijftien keer sterker dan staal) verwerkt, waardoor het totale gewicht van de boot twee kilo minder is geworden. De overstap van de oude naar de nieuwe boot kostte Berkhout en De Koning de nodige twijfels, maar uiteindelijk maakte het duo de stap weloverwogen.

In december volgde een laatste test tijdens een wedstrijd in Sydney. Die race werd glansrijk door het Nederlandse koppel gewonnen. Op het WK in Melbourne, waar de twee nog gebruik maakten van de oude boot, werd de vierde plaats behaald. Inmiddels heeft de ’Krypton’ een legale status en kunnen ook andere landen de geavanceerde boot aanschaffen.

„Ik verwacht echter niet dat dit zal gebeuren”, zegt De Koning. „Anky van Grunsven stapt ook een maand voor de Spelen niet over op een nieuw paard. Zo is dat met zeilen ook. En als landen het wel doen hebben ze niet de voorsprong die wij hebben. Wij hebben de boot ruim een jaar intensief getest. Die voorsprong pakken ze ons niet meer af.”

De broers Sven en Kalle Coster, de mannelijke deelnemers aan het olympische 470-toernooi, hebben nog niet definitief gekozen voor het nieuwe vaartuig. Bondscoach Jacco Koops is er echter van overtuigd dat ook zij de stap zullen wagen: „We weten zeker dat deze boot het verschil tussen winnen en verliezen kan uitmaken. Het gaat om procenten en die willen we niet laten liggen.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden