Buiten stormt het, binnen kun je mobiel shoppen

Consumenten kopen steeds meer online met gsm en tablet. Kleding en schoenen zijn de populairste producten.

ANJEL PUNTE

Winkelen met de tablet en de mobiele telefoon neemt in rap tempo toe. Met 550 miljoen euro aan bestedingen in de eerste helft van 2013, is de omzet met bijna 70 procent toegenomen ten opzichte van een half jaar eerder. Dat blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging voor webwinkels, en marktonderzoeksbureau Blauw Research.

Gemiddeld besteedde de consument zo'n 240 euro via mobiele apparaten. Bestellingen op computers en laptops zijn daarbij niet meegenomen. Deze zogenoemde 'mobile commerce' bedraagt ondertussen 11 procent van de totale omzet die online wordt gegenereerd. Schoenen en kleding zijn met 40 procent verreweg het populairst. Gevolgd door verzorgingsproducten, computer hardware, muziekdownloads en vliegtickets.

In totaal zijn er 12 miljoen aankopen door 2,3 miljoen mensen gedaan. Het aantal mobiele consumenten is met zo'n 50 procent gegroeid ten opzichte van 2012. Voor een derde van deze 'nieuwkomers' was het de eerste keer dat zij via hun mobieltje of tablet winkelden. "De meesten zijn rond de 35 jaar oud en vertrouwd met het internet. Zo zien we bijvoorbeeld dat mensen die online winkelen, over het algemeen ook vaker online zijn dan mensen die dat niet doen", vertelt Frank Sibbel van Blauw Research. "In de winterdagen, of op een dag als gisteren met de storm, zien we een piek in het aantal online aankopen. De tweede helft van 2013, waar ook de feestdagen in vallen, belooft dan ook veel goeds voor de online-omzet."

Vooralsnog is 83 procent van de bestellingen vanuit huis en via de tablet gedaan. Sibbel wijdt dit aan de kwaliteit van de mobiele websites en applicaties. "Om de consument ook via de mobiele telefoon te binden, moet je ervoor zorgen dat er een overzichtelijk en goed werkende mobiele website staat. Lang niet alle bedrijven hebben die op dit moment."

Diverse banken hebben de nieuwe applicatie Ideal Mobiel, van het online betaalinstrument Ideal, al geïntegreerd. Deze nieuwe app koppelt het telefoonnummer van de consument aan de bankrekening. Sibbel verwacht dat dit het digitaal afrekenen een stuk makkelijker en daarmee aantrekkelijker maakt. "De consument kan vrijwel met één druk op de knop mobiel afrekenen", zegt hij.

De voorspelling is dat de mobiele telefoon steeds meer als betaalmiddel gaat fungeren. Het blijft niet alleen bij het thuis of in de trein online shoppen, maar ook fysiek in de winkel kan een gewenste bestelling worden geplaatst en afgerekend.

Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org rekent op zo'n 3 miljoen kopers tegen het einde van het jaar, die gezamenlijk voor een omzet van 1,2 miljard euro zorgen. Ook door de komst van nieuwe apparaten. "Wat nu op een smartphone en tablet wordt besteld en gekocht, zal in de toekomst met een Google bril (GoogleGlass) en de zogenaamde smartwatches ook kunnen."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden