Buitelende Japanners brengen Spaan in subtop

Van onze sportredactie ASSEN - Een paar spectaculaire valpartijen, met als ernstigste gevolgen een scheenbeenbreuk en twee sleutelbeenfracturen, en zowaar twee Nederlandse motorcoureurs bij de eerste tien.

De ruim 120 000 toeschouwers op het circuit van Assen kwamen zaterdag weer volledig aan hun trekken bij de 63ste editie van de TT, die tegenwoordig als de Dutch Grand Prix door het leven gaat. Allereerst de afdeling buitelen en breken. De Italiaan Doriano Romboni, tweede in de stand om het wereldkampioenschap 250 cc, brak zijn linker scheenbeen. Hij kwam in de tweede ronde ten val in de Ossenbroekbocht.

In de 500 cc-klasse liep de Australier Mathew Mladin een sleutelbeenfractuur op. Tijdens de trainingen van vrijdag had de Zwitserse zijspancoureur Hanni hetzelfde lichaamsdeel gebroken. In de 125 cc raakte Arie Molenaar met nog vijf anderen betrokken bij een valpartij in de eerste ronde. Allen bleven ongedeerd.

De Nederlandse troef in deze klasse, Hans Spaan, bleef wel op de been. Met dank aan enkele vallende Japanners schoof hij op naar uiteindelijk een vijfde plaats. Met Wilco Zeelenberg (zevende in de 250 cc) zorgde Spaan zelfs voor de beste Nederlandse seizoenprestaties. Tot grote opluchting van hun manager Jan Huberts.

Huberts hielp beide coureurs de laatste maanden vele malen herinneren aan hun succesvolle optredens. Spaan won in 1990 de Tourist Trophy, Zeelenberg werd in Assen twee keer derde. Dit seizoen bleef het duo op de achtergrond. Hun subtop-klasseringen van zaterdag waren meer dan welkom.

Spaan staat in het Grand Prix-wereldje te boek als specialist in de regen. In Jerez, Salzburg en ook donderdag in Assen was hij de snelste in de training op een natte piste. “Dat is altijd een hele vieze klus, maar ik ben dan juist extra gemotiveerd om goed te rijden.” Zaterdag vielen de eerste druppels pas luttele minuten na afloop van de race in de 125cc. “Ik heb onderweg nog wel even naar de wolken gekeken, hopend dat het wat eerder zou gaan regenen. Dan zou de race worden afgevlagd en bij een tweede start had ik mijn kansen kunnen pakken”, aldus de 34-jarige Castricummer.

Spaan meldde vooraf al tevreden te zijn met een punt voor het wereldkampioenschap waarin hij tot zaterdag op nul stond. Het werden er elf.

Met een standaard-produktie-Honda, uit eigen portemonnee gekocht voor 40 000 gulden in Japan, reed hij zich knap tussen de dik betaalde fabrieksrijders. Na een goede start hield hij tot eigen verbazing aansluiting met een fel strijdend groepje dat ver achter winnaar Raudies aan reed. Doordat de twee Japanse kamikazes Ueda en Tsujimura in het zand belandden, schoof Spaan automatisch een paar plaatsjes op.

“Ik heb de machine nu redelijk op niveau”, zei Spaan die eigenhandig van alles aan zijn Honda veranderde, van de voorvork tot de achtervering en wielen.

“Nu zo houden en proberen nog iets beter te krijgen.”

In de 250 cc leefde Wilco Zeelenberg tot zaterdag eveneens beneden zijn stand.

“Ik hoor bij de beste tien ter wereld”, meenden de Bleiswijker die na zes Grand Prix zestiende stond. De zevende plaats voelde Zeelenberg vooral als bevestiging van zijn kwaliteiten. “Mijn tweede beste prestatie van het seizoen”, sprak hij nuchter. In Spanje werd hij zesde. “Dit succes was verschrikkelijk belangrijk. Daar was niet alleen ik, maar iedereen in ons hele team hard aan toe.”

Gedurende de traininsdagen kende Zeelenberg niets dan narigheid. “Het was nu vooral zaak de boel heel te houden.” Onder leiding van Mar Schouten werkten de monteurs de hele nacht door. De beloning kwam in de voormiddag. “Want we wisten natuurlijk dat iedereen speciaal op Hans en mij zou letten. Gelukkig hebben we beiden de mensen tevreden kunnen stellen.”

Blut Patrick van den Goorbergh, teamgenoot van Spaan en Zeelenberg, viel in de zevende ronde met pech uit. De Bredanaar is blut, een vervolg op zijn wegrace-carriere is alleen mogelijk indien een onder supporters gestarte inzamelingsactie slaagt. “Met een halve ton is hij geholpen”, aldus pr-man Willem Lute die geen speciale rekening zal openen. De eerste paar duizend gulden kwamen zaterdagavond al binnen.

Overigens leverden de 125cc en de 250cc overwinningen met grote voorsprong op voor respectievelijk de Duitser Raudies en de Italiaan Capirossi.

In de strijd om de bovenste plaatsen was er slechts spanning in de koningsklasse, de 500cc. Daar won Kevin Schwantz, aanvoerder in de strijd om de wereldtitel, na een boeiende confrontatie met ploeggenoot Barros en de Australier Doohan. Doorakkers, de enige Nederlander in deze klasse, werd 21e en laatste.

Bij de zijspannen waren als bijna gebruikelijk de Zwitsers Biland en Waltisberger sterker dan wie dan ook. De Nederlandse combinaties haalden het einde niet. Bettgens, bakkenist bij de Brit Thomas, finishte als laatste.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden