'BTW-verhoging is klap in het gezicht'

Winkeliers: We hebben heel leuke klanten, het moeten er alleen wat meer worden

Ineke Vasse (32) is wat je noemt een optimist. Zij begon vorig jaar tegen het economisch tij in 'Vasse Koken & Kado's'. Eigenlijk wilde ze de internationale handel in, ze studeerde daar ook voor, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan; haar vader was winkelier, haar broer runt een Intertoys. Vasses vader verklaarde zijn dochter voor gek.

"De tijden zijn wel veranderd inderdaad. Het is keihard werken, zes dagen per week", zegt Vasse. "Maar het is leuk. Je moet echt overal wat van af weten: van inkoop, van marketing, van inrichting. Die studie komt goed van pas. Nu zijn we bezig met het bouwen van een website."

Haar winkel in Hardenberg begint nu te lopen. "Ik heb het idee dat mensen juist door de crisis voor kwaliteit gaan. Een goede pan waar je jarenlang plezier van hebt."

De btw-verhoging van twee procent die afgesproken is in het Lente-akkoord, is 'een klap in haar gezicht'. Het is hét gespreksonderwerp onder de 150 bijeengekomen winkeliers tijdens de ledendag van Gebra, de branchevereniging voor onder meer speelgoed-, kook- en cadeauwinkels. Vasse: "Het kabinet zou mensen juist moeten stimuleren geld uit te geven, in plaats van ze tegen te houden op deze manier. Het probleem is niet dat mensen geen geld hebben, het probleem is dat het vertrouwen weg is in de economie."

Minister Maxime Verhagen van Economische Zaken, die langs kwam om de winkeliers toe te spreken, probeerde vergeefs de pijn te verzachten: "We moeten die begroting in 2013 op orde hebben. Nog meer ambtenaren ontslaan, of uitkeringen verlagen, levert u óók minder klanten op. Iedere maatregel die wij nemen merkt u spijtig genoeg in de winkel." Het volgende kabinet zal het koopkrachtverlies compenseren via een belastingverlaging, ongeacht wie er dan aan de macht is, hield de demissionair CDA-minister zijn gehoor voor. "Er zijn weinig partijen die blijvend koopkrachtverlies hoog in het vaandel hebben staan."

Albert Stegeman, eigenaar van een Marskramer en een Intertoys in het Drentse Beilen, heeft van zijn twaalf vaste medewerkers er één moeten ontslaan. "Ook de zaterdaghulp komt niet meer." De 50-jarige Stegeman staat nu zelf de hele zaterdag in zijn winkel voor keukenartikelen.

De kosten nemen toe, de marges zijn steeds lager, merkt Stegeman. Hij heeft de zaak van zijn vader in 25 jaar tijd uitgebouwd tot 700 vierkante meter winkeloppervlakte. "Hoe ga ik die twee procent verwerken in artikelen die nu 9,99 euro kosten?" Last van internet heeft hij ook, hoewel het wel minder is geworden. "In het begin kwamen ze bij ons uitzoeken, en dan bestelden ze het goedkoper via internet. Dat merk ik nu niet zoveel meer."

Ook de zussen Angeline Thoolen-Zijp en Jeanette Zijp (44 en 45) hopen dat het economisch tij snel keert. Zij begonnen vijf jaar geleden een chique servieswinkel in Alkmaar, 'Aan tafel'. "Nog net in de goede tijd zeg maar. Een droom die uitkwam. We dachten allebei deeltijd te kunnen werken, maar dat is elk veertig uur geworden. We hebben nog altijd lol en heel leuke klanten ook, het moeten er alleen wat meer worden."

Nederlandse winkeliers moeten ook dit jaar weer op een dalende omzet rekenen
Donkere wolken hangen boven de Nederlandse winkeliers. De omzet blijft dit jaar en in 2013 krimpen, voorspelt het Economisch Bureau van ING Nederland. Dit jaar moeten winkeliers in de hele branche - van schoenen tot meubels - rekening houden met een omzetdaling van 1,6 procent. Voor 2013 daalt de omzet volgens de economen nog eens met 1,8 procent, zo staat in een gisteren verschenen rapport van het Bureau. Die dalende lijn is ingezet in 2007. In 2011, toen de omzet met 1,2 procent daalde, was de totale omzet in de non-food retail 43,4 miljard euro.

Volgens de ING-economen hebben retailers die elektronica, witgoed en tv's verkopen in 2012 en 2013 het meeste last van afnemende vraag. Schoenenverkopers en drogisterijen en parfumerieën komen dit jaar uit op een zelfde omzet als in 2011. Alle andere sectoren zitten in de min, aldus de ING-onderzoekers. De retailhandelaren zijn mede vanwege hevige concurrentie niet in staat om de stijgende grondstof- en transportprijzen door te berekenen aan hun klanten. Het aantal faillissementen is in de retailsector de afgelopen vier kwartalen continu gestegen en is in het eerste kwartaal van dit jaar boven de 200 uitgekomen.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden