Brutale bierstunt bedroeft brouwende Belgische broeders

Beeld REUTERS

De echte liefhebbers van het schaarse trappistenbier uit het Vlaamse Westvleteren nemen eens in de zoveel tijd een vrije ochtend om daarin urenlang telefonisch te proberen door de ingesprektoon heen te komen.

Want dat is officieel de enige manier om aan dit exclusieve bier te komen: het wekelijks veranderende bestelschema van de Sint-Sixtusabdij bekijken op de website, op de vermelde uren bellen naar een nummer dat slechts één lijn heeft, hopen dat je een keer geluk hebt, kenteken opgeven van de auto waarmee je een week later wilt langskomen om op een afgesproken uur maximaal twee kratten op te halen (met dat kenteken, en je telefoonnummer, ben je namelijk twee maanden lang niet meer welkom) om vervolgens na een bedevaart door het vlakke West-Vlaamse land de twee prachtige houten bierkratten triomfantelijk doch behoedzaam in de auto te laden. 

De zwaarste variant, Westvleteren 12 (alcoholpercentage 10,2 procent), is door een Amerikaanse website meermaals uitgeroepen tot het beste bier van de wereld.

Groot was de verontwaardiging van deze hardwerkende volhouders, maar nog veel meer van de monniken van de abdij zelf, toen ze deze week werden gewezen op de stuntaanbieding van de Nederlandse supermarktketen Jan Linders (zestig vestigingen in het zuidoosten van het land). Die verkocht, alleen afgelopen donderdag, de inhoud van driehonderd kratten (ofwel 7200 flesjes) van die legendarische '12', voor 9,95 euro per stuk. Maximaal twee flesjes per klant.

Dat mag helemaal niet. In de verkoopvoorwaarden van de abdij staat nadrukkelijk dat het gekochte bier alleen voor eigen consumptie is, of om cadeau te doen natuurlijk, maar dat commerciële doorverkoop streng verboden is. De abdij dreigt zelfs met 'strafrechtelijke sancties' als dat toch gebeurt.

Honderdvijftig auto's 

Bij Jan Linders rinkelde de kassa, want de standaard-prijs van de '12' aan de abdij is 45 euro voor een krat, ofwel 1,88 per flesje. De supermarkt liet slechts weten dat ze het bier via 'partners en leveranciers' hebben bemachtigd, zonder daarbij man en paard te noemen.

"Wij zijn hier zeer ongelukkig mee", laat de Westvleterse broeder Godfried via De Standaard weten. "Het kan niet anders of die Nederlanders zijn met 150 auto's naar hier gekomen."

De kleinschalige productie en de strikte verkoopvoorwaarden horen bij de filosofie van de Sint-Sixtusabdij. Zij gebruiken de bierverkoop vooral om afdoende in hun eigen inkomsten te voorzien en hebben geen behoefte aan méér. Ze willen dus ook geen misbruik maken van de enorme vraag naar hun bier: de prijzen zijn al jarenlang nauwelijks gestegen. Dat anderen er vervolgens wel een slaatje uit slaan, op de zwarte markt, steekt hen bijzonder.

Veel kunnen ze er niet aan doen. Op sites als eBay en Marktplaats wordt de '12' verkocht voor prijzen tussen de 10 en de 20 euro per fles. Brusselse bierwinkels annex toeristenfuiken hebben voor dergelijke prijzen doorgaans ook wel een voorraadje staan, soms zelfs openlijk in de etalage. Van enige strafrechtelijke sanctie is voor zover bekend nooit sprake geweest.

In het geval van Jan Linders is het echter vooral de grootschaligheid en de brutaliteit die de monniken dwarszit. In 2011 had de Belgische supermarktketen Colruyt het Westvleteren-bier ook een keer in de aanbieding, maar dat gebeurde in keurige samenwerking met de abdij. Een jaar later kwam er een vervolg via de Nederlandse keten Sligro. Maar sindsdien hebben de monniken Sint-Sixtus-duidelijk geen goesting meer in dit soort aardse fratsen.

Lees ook: Wie brouwt het lekkerste bier van Nederland?
Lees ook: De kleine brouwer kan zijn hippe biertje nu door heel Nederland leveren

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden