Brusselse Munt verkozen tot opera van het jaar

Op de burelen van De Nederlandse Opera zullen ze enige gezonde afgunst niet hebben kunnen onderdrukken toen daar vorige week het jaarboek van het Duitse kwaliteitstijdschrift Opernwelt in de bus viel. Zoals elk jaar kiezen de critici van 'das internationale Opernmagazine' (uiteraard veel Duitsers, maar ook een paar medewerkers uit andere Europese landen, en uit de Verenigde Staten) het beste operahuis van het jaar. En voor het eerst in de geschiedenis van die onderscheiding viel de keuze op een huis buiten het Duitse taalgebied: de Koninklijke Muntschouwburg in Brussel.

De status van de uitverkiezing door Opernwelt is aanzienlijk. Naast 'operahuis van het jaar' worden onder andere ook beste zanger, beste dirigent, beste regisseur, beste wereldpremière en meest ergerlijke opera-ervaring gekozen. Uitverkoren worden door de critici van Opernwelt is vergelijkbaar met het winnen van een Oscar.

Discutabel is de lijst al evenzeer. Toen het gerenommeerde Britse tijdschrift Gramophone enkele jaren geleden het Koninklijk Concertgebouworkest uitriep tot 'beste orkest ter wereld' kwamen al snel de twijfels en de relativeringen: Hoe meet je zoiets eigenlijk?

Enfin. Misschien voelde men bij De Nederlandse Opera ook wel wat van trots, omdat de Munt al vier succesvolle seizoenen geleid wordt door Peter de Caluwe, die jarenlang de artistieke rechterhand was van Pierre Audi in Amsterdam. De Caluwe heeft het vak dus voor een groot deel in Nederland geleerd. In een groot interview in Opernwelt refereert De Caluwe aan die tijd. En aan zijn 'nederlaag' toen het orkest van de Munt de door De Caluwe voorgestelde chef-dirigent Mark Wigglesworth niet accepteerde. Inmiddels heeft hij in Ludovic Morlot een chef gevonden die de musici wel accepteren. In Amsterdam was het volgens De Caluwe wat dat betreft soms ook moeilijk, omdat achtereenvolgende chefs Edo de Waart en Ingo Metzmacher altijd op afstand van DNO bleven. Het orkest in Brussel reageert volgens hem heel gevoelig als er geen chemie is met de dirigent, 'heel anders als bij het Concertgebouworkest, dat altijd het gevoel heeft beter te zijn dan de dirigent'.

Hoe dan ook: we feliciteren Brussel van harte met het verworven predikaat. In Amsterdam zetelt tot nader order nog altijd het beste orkest ter wereld. En dat orkest kan schitterend opera begeleiden, zoals de uitverkiezing van Mariss Jansons bewijst. Opernwelt benoemde hem tot beste dirigent voor de productie van Tsjaikovski's 'Jevgenji Onjegin' afgelopen juni in Amsterdam.

Opvallend in de lijstjes was dat velen het doorschieten van de moderne regie als ergerlijkste opera-ervaring kozen. Zou er wat dat betreft verandering in de lucht hangen?

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden