'Brussel komt ver weg te liggen van Den Haag'

Nederlandse Spoorwegen schrappen directe verbinding

Rond één uur rijdt de Beneluxtrein richting Amsterdam tussen Rotterdam en Den Haag. In de eerste klasse wil journalist Jan Werts (70) zijn International Herald Tribune wel even wegleggen om zijn ongenoegen te uiten over het aanstaande opdoeken van deze lijn. "Werkelijk ongelooflijk, in een tijd dat we grenzen steeds meer afschaffen, dikken de Nederlandse Spoorwegen ze aan."

Komende maand schrappen de NS de directe, reserveringsvrije, intercityverbinding tussen Amsterdam en Brussel. Reizigers moeten vanaf 9 december gebruik maken van de hogesnelheidslijnen Fyra of Thalys, die minder frequent rijden en duurder zijn, tenzij passagiers ruim van te voren boeken. Voor internationale reizen wordt reserveren verplicht. Den Haag is niet opgenomen in het nieuwe traject, terwijl de Beneluxtrein daar nu wel stopt. Een ingediende petitie van de gemeente en reizigersorganisatie Rover is de laatste strohalm om Den Haag op de kaart te houden.

Werts woont in Brussel en reist vaak naar Den Haag voor zijn werk. Met de Beneluxtrein. "Het verplicht reserveren zorgt voor een handicap. Nu reserveer ik soms, maar je weet niet altijd vooraf wanneer je op reis gaat". Abonnementen zijn niet geldig in de hogesnelheidslijnen, waardoor internationale reizen zo'n 30 procent duurder worden. Werts zal zijn reizen naar Nederland dan ook selectiever gaan uitkiezen: "Ik zal scherper gaan kijken hoe urgent het is."

Volgens de Haagse wethouder van verkeer Peter Smit verklaren de NS Brussel tot 'heel ver buitenland.' "De trein wordt vergelijkbaar met het vliegtuig als reizigers ver vooruit moeten reserveren. Terwijl Den Haag belangrijk is voor werknemers van de EU, de Navo en rechtbanken. Die weten vaak niet ver van tevoren wanneer ze reizen. Ze moeten straks ook nog op Rotterdam overstappen en rondzeulen met koffers. En als hun afspraken uitlopen kunnen ze hun reservering weggooien en een duur last-minutekaartje kopen."

De NS willen in het begin 'coulant' zijn voor dit soort gevallen. Eerst wil het bedrijf een beeld hebben hoe vaak reizigers hun boeking missen, zegt een woordvoerder. "En mensen uit Den Haag die in Rotterdam overstappen zijn straks alsnog 40 minuten sneller in Brussel dan nu".

Op station Den Haag Holland Spoor wacht Koos Warmerhoven (63) op de Beneluxtrein. Hij werkt voor de Europese Commissie. "Heel vervelend dat de intercity wordt geschrapt. De Thalys stopt alleen in Brussel-Zuid, dan moeten veel Brusselse ambtenaren weer met een sprinter naar Brussel Centraal. De reis wordt duurder, voor mij betaalt de overheid dat. Maar ja, die moet ook op de centjes letten."

Nederland en België ruziën veel over het spoor
De NS vinden het prima om aan te schuiven bij een internationale top over de spoorverbindingen tussen Nederland, Duitsland en België. PvdA-Kamerlid Jacques Monasch wil zo'n top, omdat vooral Nederland en België veel ruziën over het spoor. De Belgische spoormaatschappij NMBS wil de Fyra en Thalys niet in Breda laten stoppen, ondanks eerdere afspraken. Hierdoor zouden Brabantse reizigers naar België straks via Rotterdam of per stoptrein moeten reizen. Er is hoop: het ministerie van infrastructuur en milieu keurt de nieuwe spoorplannen pas goed als er een goede verbinding is naar België vanuit Breda. Tot er een definitieve oplossing gevonden is stopt de Fyra nu in Breda. Volgens afspraak moeten de lijnen ook in Den Haag stoppen, hier maakt het ministerie voorlopig geen werk van.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden