Brussel, hou je vast: hier is Politico

Amerikaans nieuwsmedium gooit EU-verslaggeving over andere boeg - is de bedoeling

Hoe sexy is de meerjarenbegroting van de Europese Unie? Welke louche lobbyisten beïnvloeden in Brussel het debat over de oprukkende olijfbomenpest? Vallen er spannende dingen te vertellen over de passies van Jean-Claude Juncker en Donald Tusk? Of anders over de hobby's van hun vrouwen, die, in tegenstelling tot Michelle Obama, geheel onzichtbaar blijven voor het publiek?

Het zijn vragen die bij de gemiddelde EU-correspondent niet dagelijks komen opborrelen, om tal van redenen: geen tijd, geen geld, geen interesse. Die ingedutte journalistieke cultuur wil het Amerikaanse nieuwsmedium Politico vanaf vandaag gaan 'opschudden', zoals het staat verwoord in een intern memo aan alle medewerkers.

Politico maakt sinds 2007 naam in Washington met scherpe, vernieuwende verslaggeving over alles wat met politieke macht te maken heeft. Nu kunnen ook de EU-instituties hun borst natmaken.

Vanaf afgelopen nacht is de website Politico.eu actief. Donderdag verschijnt het eerste Europese Politico-weekblad op papier, in het Engels, in een oplage van 30.000 stuks. Om hun blijde intrede in Brussel luister bij te zetten, organiseert Politico diezelfde dag een groots congres dat een thermometer in de EU moet steken. 'Tout Brussel' is daarbij, van Donald Tusk van de Europese Raad tot Europees Parlementsvoorzitter Martin Schulz en Navo-secretaris-generaal Jens Stoltenberg.

Politico laat het ongekende aantal van 36 verslaggevers neerdalen in Europa, het merendeel in Brussel. Het Britse persbureau Reuters heeft negentien EU-verslaggevers, gevolgd door de Financial Times met vijf. De meeste kranten hebben één correspondent voor al het EU-nieuws. Het aantal vaste Nederlandse correspondenten in Brussel is in tien jaar tijd gedaald van 37 naar 25.

De verwachtingen rond de Europese versie van Politico zijn dan ook hooggespannen. "Wij leveren journalistiek over politiek en besluitvorming die gezaghebbender is in zijn geraffineerdheid en zijn onpartijdige blik dan die van de concurrentie", zo schrijven de leidinggevenden in hun memo aan het nieuwe personeel. "Degenen die zeggen dat het werk in Brussel belangrijk maar saai is, kunnen de pot op."

De oprichter van Politico, John Harris, probeert de indruk weg te nemen dat Brussel vanaf vandaag een invasie te wachten staat van platte, op de man gespeelde Amerikaanse journalistiek die alle brave collega's zal wegblazen. "Dit is geen Amerikaanse, of Duitse, of Belgische publicatie", zegt hij in een filmpje op de Politico-website. "Dit is een internationale publicatie." De 36 journalisten, van wie de meesten van naam en faam, hebben twintig nationaliteiten en spreken veertien talen.

Het is Politico's bedoeling om zich nadrukkelijk te onderscheiden van de journalisten in Brussel die de EU bekijken vanuit de belangen van hun eigen land. Daar zit immers hun publiek. Het nieuwe medium wil vooral vanuit een Europees perspectief doorgronden hoe de macht werkt, met de nodige smeuïgheid. Welke intriges gaan erachter schuil, wie probeert wie pootje te lichten?

De komende weken komen er dagelijkse nieuwsbrieven over gezondheidszorg, technologie en energie. Gratis, ter kennismaking. De komende maanden moet blijken of Politico's stijl inderdaad een publiek buiten de Brusselse bubbel weet te boeien, zoals dat in Washington is gelukt.

In zee met Duitse uitgever

Politico werd in 2007 opgericht door twee journalisten van The Washington Post, John Harris en Jim Vandehei. Het nieuwe medium voor politieke journalistiek sloeg tijdens de campagne voor de presidentsverkiezingen van 2008 meteen aan. Naast een website en dagelijkse e-mail-nieuwsbrieven verschijnt Politico ook als gratis dagblad in Washington en New York, in een oplage van 40.000 stuks. De inhoud is puur politiek: als het Amerikaanse Congres met reces is, verschijnt de krant slechts één keer per week.

Vorig jaar ging Politico in zee met de Duitse uitgever Axel Springer om een Brusselse vestiging op te zetten. Ze kochten European Voice op, een nieuwsmedium over de EU dat vooral 'clubnieuws' bevatte. De website is inmiddels omgedoopt in Politico Europe en richt zich op een breder publiek.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden