Brussel: achthonderd amendementen voor de mondige patiënt

De markt voor medicijnen is allesbehalve vrij. De kostprijs van geneesmiddelen is meestal onduidelijk en reclame maken om de verkoop te vergroten, de ultieme vrije-marktstrategie, is uit den boze. Dit verbod dient vanouds om de consument te beschermen, maar daarover zijn de opvattingen in de laatste jaren veranderd. Ook Nederland vindt dat de moderne patiënt zich niets meer zomaar door de dokter hoeft te laten voorschrijven.

Maar waar verandert het geven van informatie in het maken van reclame? Dit was een van de belangrijkste vragen die besloten lag in de achthonderd amendementen die de milieu- en gezondheidscommissie in het Europees Parlement er gisteren doorhamerde. Het aantal is een absoluut record -het debat over de handel in koolstofdioxide telde er vijfhonderd.

De keuzes die het parlement gisteren maakte, en die de koers van de EU voor een belangrijk deel bepalen, vielen vooral negatief uit voor de Europese Commissie. Die had een experiment voorgesteld waarbij de fabrikanten van medicijnen bij astma, diabetes en het hiv-virus tijdelijk informatie over hun geneesmiddelen zouden mogen verspreiden. ,,Dat voorstel is weggevaagd'', zei GroenLinks-europarlementarier Alexander de Roo gisteren tevreden. Net als zijn Nederlandse collega's van CDA en VVD zag De Roo niet in waarom de informatievoorziening tot deze drie aandoeningen beperkt zou moeten blijven.

Over de manier waarop dergelijke informatie vervolgens verspreid mag worden, verschillen de Nederlandse europarlementariërs wel van mening. GroenLinks wil dat de informatie over medicijnen alleen via internet verschijnt, zodat de consument in alle gevallen degene is die het initiatief neemt tot het vragen van deze informatie. VVD'er Jules Maaten vindt echter alle vormen van informatie geoorloofd en ziet zelfs het verbod op reclame het liefst verdwijnen. Het CDA zit daartussenin: Ria Oomen is tegen het maken van reclame, maar voor een directe benadering van de consument door de fabrikanten. Zolang de fabrikant maar netjes zijn neiging tot het maken van reclame onderdrukt, vindt zij. Uiteindelijk is het parlement nog het meest op de koers van GroenLinks gaan zitten. De informatie mag alleen via het internet of via een telefonische hulplijn worden verspreid, zo is het besluit, en dat geldt dan uiteraard voor alle medicijnen.

Ook met een ander besluit heeft het europarlement ervoor gekozen de consument mondiger te maken. Heeft een geneesmiddel vervelende of onbekende bijwerkingen, dan kan de gebruiker dat straks direct melden aan de fabrikant. Dat is niet langer het privilege van een arts of apotheker, en het is aan de fabrikant om ervoor te zorgen dat de patiënt wordt gehoord. Verder heeft het europarlement ook nog gestemd voor beleid waarmee ook de milieueffecten van medicijnen worden meegenomen in de vraag of het middel mag worden goedgekeurd. Dat is nu nog niet het geval, maar vaak gaat het om giftige chemische stoffen die het lichaam ook weer verlaten en die samen voor een flinke vervuiling zorgen.

Tenslotte wil het europarlement dat het octrooi op een nieuw geneesmiddel teruggaat van tien naar acht jaar, zodat de concurrerende farmaceutische industrie het middel sneller kan namaken. Dat drukt de prijzen en bevordert de concurrentie.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden