Bruisend van energie, door godin Durga

interview | Mahesvari Autar aanbidt hindoegodin Durga. De goddelijke energie komt de 27-jarige Rotterdamse van pas bij alles wat ze doet. Deel 2 van een serie met kanshebbers voor de Kerk en Wereld Jongerenprijs.

Wie bij het woord tempel denkt aan een gebouw met torens, poorten, koepels en andere tierelantijnen, die komt bedrogen uit. We staan midden in een voormalige boerderij, pal naast een voorbijrazende snelweg. Onder de halfronde stalraampjes maken mannen en vrouwen in feestelijke gewaden het zich gemakkelijk. Welkom in de hindoetempel. Of beter: mandir, zoals de naam van zo'n gebedshuis officieel luidt.

Mahesvari Autar (27) uit Rotterdam brengt haar camera in stelling. Autar, masterstudent media en journalistiek in haar woonplaats en zelf ook hindoe, maakt vanavond een reportage in de tempel. Uit de speakers schalt het krachtige gezang van een groepje mantrazangers, begeleid door een trekorgel en een tamboerijn. Anderen mediteren met de ogen dicht op een kussen. Ze lijken onaangedaan door alle levendigheid. Autar weet wat ze ziet. Ze zegt: "Ik noem dit georganiseerde chaos". Terwijl ze speurt naar een geschikte plaats voor haar camera, begroet ze de bezoekers. "Ram, Ram", zegt ze. Het is een groet in het Hindi en het heeft alles met God te maken, zo blijkt. "Het betekent dat we elkaar kunnen ontmoeten dankzij hem en ook dat je hem herkent in elkaar."

Autar maakt deze avond een reportage zoals ze wel vaker doet, filmpjes waarin ze jongeren laat vertellen over hun geloof. Toevallig is ze vanavond onder geloofsgenoten, maar ze is ook weleens in een kerk te vinden. Autar maakt de reportages in opdracht van Nieuwwij.nl, een website die bericht over religieuze en culturele diversiteit in de samenleving. Met haar films maakt ze kans op de Kerk en Wereld Jongerenprijs (zie kader).

Ondertussen richt Autar de camera op een moeder die een peuter in een trainingspakje met zich meetroont. Het tweetal drentelt in de richting van het altaar. "Kinderen doen het altijd goed", weet Autar. Bij een van de beelden op het altaar blijft het jongetje, nog wat wankel op zijn beentjes, opeens staan. "Zo cute", verkneukelt Autar zich. Ze legt vast hoe het kindje zoetigheid neerlegt. "We zien een offer", zegt de verslaggeefster. "Daarmee staan wij hindoes stil bij al het moois dat we hebben."

Belangrijkste godin Autar vertelt dat ze een speciale aanpak heeft. "Ik probeer op een positief-kritische manier te filmen." Ze legt uit wat dat betekent: "Als een bevolkingsgroep een eigen geloof heeft met eigen gebruiken dat afwijkt van wat de rest van de samenleving gelooft, dan hoeft dat geen beperking te zijn zoals vaak wordt gedacht." Ze wijst op het publiek in de tempel. "Geloof en etniciteit zijn geen hindernissen. Hier komen gewoon hardwerkende mensen na werktijd. Maar omdat het onbekend is, zijn anderen vaak wantrouwend."
Het hindoeïsme kent talloze goden en godinnen. In deze tempel staat uit dat pantheon een bescheiden selectie op het altaar: zes godinnen die sereen naar de bezoekers staren. Het altaar is bedolven onder honderden chrysanten, afrikaantjes en hier en daar een roos. "Wij houden ervan, dus de goden denk ik ook", zegt Autar over de bloemenweelde. Uit een schaaltje kringelt lekker reukwerk omhoog. Een hindoepriester, een pandit, komt er even bij staan. Hij legt uit dat de beelden symbool staan voor goddelijk energieën. "De energie van God is in alles en overal. Ook in jou en mij. God is veelvormig."

Een van de godinnen is extra versierd: ze draagt een nóg uitbundiger bloemenslinger dan de andere opperwezens. "Dat is Durga", zegt Autar. Ze vertelt dat het een van de belangrijkste godinnen is uit het hindoeïsme. "Durga staat voor vrouwelijke energie. Ik aanbid haar zelf ook. Ze staat voor het goede, de overwinning op het kwade. Ze is mijn inspiratiebron." De journaliste schroeft een andere lens op haar camera en zoomt ermee in op Durga. Bij het beeld zijn net twee dames gearriveerd in bontgekleurde jurken. Een priester geeft aanwijzingen hoe ze hun offer, een schaal met lekkers, dienen te presenteren aan het goddelijke wezen. Autar, doelend op de feestkleren van het duo: "Je komt hier om God te ontmoeten. Dan wil je er netjes uit zien."

Voor Autar is het geloof heel belangrijk, blijkt uit het verhaal dat ze vertelt. Zo heeft ze thuis ook een beeld van godin Durga. Ze mediteert er regelmatig bij. "Het komt eropaan dat ik de energieën waar zij voor staat oproep in mezelf." En het blijft niet alleen bij meditatie bij haar lievelingsgodin. De lessen uit het geloof beïnvloeden haar hele leven. "Wat heb je aan rituelen als het geloof geen gevolgen heeft voor je levenshouding?"

Voorkeur voor jongens
Autar probeert, zegt ze, "zo bewust mogelijk te leven." Ze noemt een voorbeeld. Vorig jaar stuitte ze op YouTube op de documentaire 'It's a Girl'. Het is, vertelt Autar, een film over de positie van vrouwen in India. "Het is het land waar mijn vader vandaan komt. In India, maar ook in China en andere delen van de wereld, worden meisjesbaby's vermoord. Om slechts één reden: het zijn meisjes. De bruidsschat is zo hoog, dat het voor de ouders een enorme last is om meisjes te hebben."

Ze besloot, samen met enkele andere vrouwen, de makers van de film te benaderen. Ze kregen toestemming om de film in Nederland te vertonen. Inmiddels is de documentaire voor de derde keer vertoond, vorige week vrijdag nog in Den Haag. Autar: "Dat vind ik zo mooi van een idee als dit. Het begint bij één persoon die iets ziet op internet. Nu hebben al honderden mensen het gezien." Ze hoopt er mee te bereiken dat mensen zich bewust worden van onrecht. Volgens Autar is er ook bij Nederlandse Hindoestanen, oorspronkelijk vooral afkomstig uit Suriname en India, een voorkeur voor jongens. "Hier worden geen meisjes gedood, maar ik zie dingen terugkomen." Zelf heeft ze er geen last van gehad, maar haar moeder wel. "Ze mocht haar studie niet afmaken. Juist daarom geeft ze mij nu alle kansen."

Dan is het tijd voor een vuuroffer. Buiten stookt de pandit een rokerig vuurtje op. Ook dat symboliseert God. "Maar dan in pure vorm. Vuur is energie. Pure energie", zegt de priester. Een groepje aanwezigen kijkt rondom de vuurkorf in de vlammen. De geestelijke herhaalt een aantal malen een hymne in het Sanskriet. In vertaling: 'Ik zoek vrede, in mij en mijn omgeving.' Mahesvari Autar ziet in het tafereel een mooi shot. Snel monteert ze de camera op een statief. "Nog even snel een exterieurtje maken", roept ze. Autar, met een professionele blik: "Wat voor mij gewoon is, is voor de kijker ongewoon. Dit is exotisch."

Wat is de Kerk en Wereld Jongerenprijs
In een serie van vijf artikelen belicht Trouw vijf weken een aantal personen die meedingen naar de Kerk en Wereld Jongerenprijs. De vraag die in de reeks centraal staat, is op welke manier het geloof van de kandidaten een drijfveer vormt om bij de samenleving betrokken te zijn. Kerk en Wereld is een stichting die projecten initieert en subsidieert op het grensvlak van geloof en samenleving. Projecten die kans maken op het prijzengeld moeten een connectie hebben met de thema's van Kerk en Wereld, zoals duurzaamheid, het bevorderen van sociale samenhang en ontmoetingen tussen mensen met een verschillende levensbeschouwelijke achtergrond. Er zijn twee prijzen van elk 5.000 euro te verdelen. Eén voor een al georganiseerd jongerenproject, de andere voor een nog te realiseren project voor jongeren. Op 7 november worden de winnaars bekendgemaakt in Museum Catharijneconvent in Utrecht. Op www.jongerenprijs.nl is de complete lijst te vinden van de deelnemende projecten. Tussen 14 en 31 oktober kan worden gestemd.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden