Brüggens Haydn heeft veel karaat

Radio-uitzendingen via Radio 4 op 26 juli (Hendricks), 2 augustus (Loebimov) en 9 augustus (Meyer).

In het 'Rondom Mozart Festival' (onderdeel van de Robeco Zomerconcerten) serveerde Brüggen met het uitstekende Radio Kamerorkest een viertal Parijse symfonieën en één Sturm-und-Drang-symfonie van papa Haydn. Die waren gegroepeerd rondom de muziek van Mozart (zoals de festival-titel aangaf), uitgevoerd door drie verschillende solisten van internationale naam en faam. Op vrijdag zong sopraan Barbara Hendricks zes aria's, Alexei Loebimov speelde op zaterdag een pianoconcert en Sabine Meyer nam op zondag het klarinetconcert voor haar rekening.

Van deze solisten maakte Sabine Meyer veruit de meeste indruk. Gestoken in een geheel witte (haast Stockhausen-achtige) outfit speelde zij Mozarts zeer populaire concert met totale overgave en Spielfreude, alsof zij het werk voor het eerst uitvoerde. Zij moet Mozarts geniale noten echter al vele honderden malen uit haar lange instrument (aangepast om ook Mozarts originele lage tonen te kunnen spelen) hebben geblazen. Wat een gave toon, wat een hoeveelheid kleuren wist Meyer haast zonder vibrato te realiseren! Haar bewegingen vloeiden organisch voort uit het muzikale spel.

Gevoelens

Zoveel kleuren Meyer wist te ontdekken in de drie delen van het concert, zo weinig differentiatie maakte Barbara Hendricks in haar zes aria's. Ze zong uit 'Idomeneo', 'Le nozze di Figaro' en 'Don Giovanni' ieder twee aria's, maar kon amper hoorbaar maken dat de gevoelens van Ilia wel erg ver afliggen van die van Donna Anna. Dat ze aria's zong van dat laatste personage mag verwondering wekken, omdat het stemtype van Hendricks meestal niet geassocieerd wordt met het slachtoffer van Don Giovanni. Wel interessant, omdat Anna in de opera een meisje van nog geen twintig jaar is en veel te vaak overbezet wordt met grote, dramatische (en dus te oud-klinkende) stemmen. Hendricks wist echter geen indruk te maken met alleen maar haar schitterend klinkende stem; ook een meisje van achttien kan trouwens hysterisch worden.

Eigen visie

Alexei Loebimov bespeelde voor Mozarts concert in c, KV 491 een moderne concertvleugel die zich met het toetsenbord richting zaal als het ware in het orkest had geboord. Brüggen hield min of meer aan de zijkant de boel in het gareel. Loebimov had zeker een zeer eigen visie op het werk, maar wist dat toch niet helemaal overtuigend over te dragen. Heel mooi waren zijn subtiel aangebrachte versieringen (ook overgenomen door het orkest) en zijn puntig opgezet larghetto, dat zo vaak om zeep wordt gebracht door al te zalvende handen. Het allegretto werd echter te hortend begonnen en gedurende dit deel wisten zowel Loebimov als Brüggen te weinig spanning te creëren.

Dat Brüggens Haydn veel karaat heeft, mag zo langzamerhand wel bekend zijn. Met het Radio Kamerorkest realiseerde hij spirituele uitvoeringen. Zijn knokige dirigeerstijl is af en toe onduidelijk, wat soms tot missertjes leidde, maar over het algemeen wist hij het orkest (met schitterende blazers) fantastisch te inspireren.

Het Radio Kamerorkest opent vrijdag onder Ton Koopman alweer een weekend-festivalletje, nu rondom het echtpaar Augustin Dumay (viool) en Maria Joao Pires (piano) en de muziek van Beethoven. De aanzienlijke stoet topzangeressen die in de Robeco Zomerconcerten optreedt, wordt (na Miricioiu en Hendricks) maandag uitgebreid met Teresa Berganza, die optreedt met het Cello Octet Conjunto Ibérico. Later volgen nog Jard van Nes, Charlotte Margiono, Roberta Alexander en Larissa Djadkova. Morgen treedt de fameuze hoornist Barry Tuckweel voor het voetlicht; donderdag verzorgt de Nederlandse Bachvereniging een Purcell-Hündel-programma.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden